Det går inte att beskriva hur illa den här nyheten är i ord. Speciellt inte om man heter Vjeran Pavic och just har blivit av med 3 terabyte videodata som är potentiellt permanent raderad.
I en artikel på The Verge skriver sajten om hur Vjeran nyligen anslöt sin SanDisk Extreme SSD till datorn och möttes av skräckmeddelandet att enheten inte kunde kännas igen.
Köp INTE SanDisk Extreme Pro, Extreme Portable, Extreme Pro Portable
All data på enheten var förlorad och kan bara återställas av professionella firmor som arbetar med dataåterställning. Det kan kosta en rejäl slant och det finns aldrig garantier att 100 procent av innehållet går att rädda.
If you’re thinking of buying a SanDisk Extreme Pro, Extreme Portable, Extreme Pro Portable, or WD MyPassport SSD, maybe just don’t.
The Verge
Det hela blir ännu värre när vi läser hur Vjeran förlorat 4 terabyte från en SanDisk Extreme Pro Portable tidigare. Det är alltså andra gången som en portabel SSD från SanDisk gör att en professionell filmskapare förlorar åtskilliga terabyte med data.
Och Vjeran är inte ensam om att ha det här problemet. Även Lee Hutchinson på webbsajten Ars Technica har drabbats tidigare med resultatet att 2 terabyte gick förlorad. Även det var en Extreme Pro Portable.
Lästips: Western Digital fixar inte sårbarheter i sin mjukvara
Firmware-uppdatering skulle lösa problemet
WD som tillverkar SanDisk-produkterna vet om att problemet existerar.
Efter att The Verge skrev sin första artikel om Vjeran så utlovades en firmware-uppdatering som skulle lösa problemet.
Och en uppdateringen släpptes. Men uppenbarligen hjälpte det inte för Vjeran och hans 4 TB-modell. Just den modellen som uppdateringen var tänkt att fixa.
Webbsajten TechSpot rapporterar att problemet sträcker sig långt tillbaka i tiden med många kritiska röster som höjts på Twitter och Reddit.
Enligt uppgifter så kan det vara att bara de senaste enheterna som tillverkats efter november 2022 som drabbats. Detta enligt minst en person som säger att en distributör i Japan pekade ut just det datumet som brytpunkten för problemen.
Lästips: Western Digital hackades – krävs på lösensumma
Inga tecken på en lösning
Just nu är händelserna en pågående utveckling utan ett synligt slut. Firmware-uppdateringen verkar inte ha löst något för användarna och de som redan är drabbade får snällt räkna med att all data är förlorad.
SanDisk och WD verkar inte ha någon lösning i sikte, åtminstone inte som det ser ut idag.
Om du har en SanDisk Extreme Pro, Extreme Portable eller Extreme Pro Portable så MÅSTE du säkerhetskoperia innehållet till en sekundär enhet så fort du kan. Det är extremt viktigt att du har datan på minst två ställen (det gäller oavsett hur du lagrar din data, SanDisk eller inte).
Säkerhetskopiera alltid din viktiga data till minst en extra enhet.
Lämna ett svar
Visa kommentarer