Annons

Stöd för 120Hz med Oculus Quest 2 försenas – släpps först Q2 2021

Facebook meddelar att stödet för 120Hz till VR-headsetet Oculus Quest 2 inte släpps under årets första kvartal som planerat. Istället skjuts lanseringen på framtiden och först någon gång under andra kvartalet kan vi hoppas att stödet släpps.

Det finns inga uppgifter om varför stödet inte släpps som planerat i mars. Men sannolikt handlar det om att Facebook vill lösa svårigheter och buggar som ställer till det inför lanseringen.

Lästips:

Stödet för 120Hz är hett efterlängtat eftersom det ger en mycket mjukare och behagligare bild än standardinställningen i Quest 2. Som standard används 72Hz medan 90Hz finns som alternativ i vissa spel. Den högre inställningen ger en mjukare bild, men påverkar också batteritiden negativt.

När stödet för 120Hz släpps så är det inte alla spel som kan nyttja det speciella läget. Grafikintensiva speltitlar fortsätter vara låsta till 72Hz eller 90Hz, medan mindre grafiktunga spel får chansen att pressa upp bildvisningsfrekven till 120Hz.

Only a few existing games will be tweaked for 120 [Hz], but some new titles will consider it an option in their design phase.

John Carmack

Faktum är att kända spelutvecklaren John Carmack säger i ett uttalande att bara ett fåtal befintliga speltitlar kommer att ha stöd för 120Hz i framtiden. Lite bättre är det sannolikt för nya spel som kan utvecklas med den höga bildvisningsfrekvensen i åtanke och därmed ha stöd från start.

Lästips: Oculus Quest 2 64GB eller 256GB- vilken storlek är bäst?

Med tanke på att den överväldigande merparten av alla spel till Quest 2 inte stöder ens 90Hz idag så har vi dock inga stora förhoppningar om att 120Hz ska ta fart. Inte minst då VR-headsetet inte är designad för att köra i den högsta bildvisningsfrekvensen från början heller.

Det ska bli spännande att se vad 120Hz kan göra för VR-upplevelsen. Frågan är nu bara hur intresset ser ut bland spelutvecklarna. Flipp eller flopp, vad tror du?