Har du märkt att Spotify inte längre fungerar i webbläsaren Safari? Du är inte ensam — den populära musiktjänsten fungerar inte på korrekt vis med Apples webbläsare och det finns ingen bra lösning i skrivande stund.
Nyheten kom i ljuset när Spotify-användaren riegelstamm ställde en fråga om problemet på Spotify Community. Trots att Spotify tydligt nämnde Safari som en officiell webbläsare med stöd så fungerade det inte att spela upp låtar på musiktjänsten.
När Spotify uppmärksammades om saken kom svaret att en uppdatering till Safari gjorde Spotify Web Player obrukbar i webbläsaren. Det är alltså inte musiktjänsten som gjort något på sin sida, utan Apple som med en uppdatering oavsiktligt (eller?) brutit kompatibiliteten med Spotify.
Kort därefter uppdaterades webbsajten så att Safari inte längre står med som en av webbläsarna som stöds av Spotify. Representanter för musiktjänsten har dessutom sagt att de inte har någon lösning idag och om en sådan kommer ska den presenteras på Spotify Community. Knappast förtroendeingivande, eller hur?
Det enda som fungerar just nu är att installera Desktop-appen eller köra någon av de webbläsare som fortfarande fungerar. Det betyder i skrivande stund Chrome 45, Firefox 47, Edge 14 samt Opera 32 eller senare versioner.
Om man läser igenom forumtrådarna på Spotify Community så är det många som hotar med att lämna Spotify över problemet. Men att gå så långt tror vi dock att få gör. Visst har vi alla vår favoritwebbläsare och många är insnöade på att ”det ska alltid fungera som det alltid har gjort”. Men förändringar sker ständigt och att byta till exempelvis Chrome för Spotify är inget problem.
Vad som däremot är oroande är den potentiellt underliggande orsaken till problemet. Är det Apple som medvetet har stoppat Spotify Web Player för att locka fler till egna musiktjänsten Music, eller Spotify som av någon anledning vill hindra Safari-användare. Det förstnämnda är mer troligt, men tills någon ger oss svar får vi låta det vara osagt.
Vad tror ni?
Lämna ett svar
Visa kommentarer