Spotify betalar nu mindre till Sony Music — gratisanvändarna straffas för nya avtalet

Spotify Logo

Spotify blöder pengar som aldrig förr, trots att antalet användare ökar för vart år. I ett försök att hålla nere kostnaderna har Spotify lyckats få ett nytt avtal med Sony Music som gör att kostnaderna kan hållas nere.

Avtalet betyder kortfattat att Spotify inte betalar lika mycket för varje spelning av en låt som ägs av Sony Music. Exakt hur mycket det handlar om är ännu oklart men Spotify verkar nöjd med avtalet.

Huruvida gratisanvändarna är lika nöjda återstår dock att se. För avtalet innebär också att nya album som släpps på Spotify blir exklusiva för betalande användare i två veckor innan gratisanvändarna får tillgång.

Marknaden för strömmande musik fortsätter att gå starkt i antal nya användare, men långsamt kring intäkterna. Det märks inte minst på musiktjänsten SoundCloud som nyligen bekräftat stora neddragningar kring antalet anställda.

Samtidigt har vi fått veta att Tim Westergren som är medgrundare och VD till tjänsten Pandora lämnar sin post i företaget. Anledningen? Pandora har tappat i striden om användarna vid sidan av giganterna Spotify och Apple Music.

Spotify har gradvis uppgraderat sin musiktjänst med nya funktioner och fler låtar. Det har låtit företaget hålla sig på tårna framför konkurrenterna men inte bidragit till svarta siffror. Istället är de fortsatt blodröda i miljardklassen, inte minst efter den senaste tidens stora lån.

Det är logiskt att gratisanvändarna får allt mindre funktioner och andra restriktioner som ska locka över dem till betalda prenumerationer. Reklamen ger inte tillräckligt med intäkter och Apple har visat att deras Music-tjänst (som helt saknar gratisalternativ) är vägen framåt för att tjäna pengar.

Vad tycker du om att lyssna gratis på Spotify? Skriv en rad och berätta!

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.