Spotify bannlyser alla annonsblockerare

Spotify Logo

Spotify har utan förvarning ändrat sina användarvillkor och bannlyser nu alla former av annonsblockerare som påverkar tjänsten. Och de nya reglerna gäller redan idag.

Vad har hänt?

Det är egentligen ingen större nyhet att Spotify ogillar annonsblockerare som tar bort reklam mellan låtarna med musiktjänstens gratiskonto. Hittills har Spotify inte gjort något åt det, men nu tar tjänsten i med hårdhandskarna.

Med sitt nya användarvillkor tvingas användarna helt enkelt stänga av sina annonsblockerare. Annars riskerar de tunga straff om Spotifys identifierings-verktyg hittar dem. I värsta fall riskerar användarna att bli av med sitt konto – permanent.

Enligt siffror från Spotify använder runt två miljoner användare annonsblockerare på musiktjänsten. Det år närmare en procent av den totala användarskaran, eller två procent av gratisanvändarna.

spotify your daily mixes

Hur påverkar det dig?

Det är egentligen väldigt enkelt. Om du har ett Spotify Premium-konto så kommer musiktjänsten inte att göra något. Du betalar redan för att slippa reklamen, och eftersom annonsblockerarna inte har något att blockera så slipper du problem med Spotify.

Har du däremot ett gratiskonto och använder annonsblockerare så kan du – i absolut värsta fall – bli av med ditt konto. Det betyder att du, utan förvarning, riskerar att förlora alla dina spellistor och liknande.

Givetvis kan du direkt skapa ett nytt konto med en annan e-postadress. Men det hela tiden är du i farozonen för att bli av med allt du sparat i Spotify.

Enda sättet att undvika Spotifys nya regler är att 1) stänga av annonsblockerarna eller 2) köpa Spotify Premium.

Måste Spotify göra den här förändringen?

Ja, det är sannolikt regler som Spotify måste införa för att öka sina intäkter. Företaget blöder pengar och har i flera år visat röda siffror med negativa resultat.

Under 2018 rapporterades att Spotify hade två miljoner användare med gratiskonto och som inte bidrog till intäkterna på något sätt. Det är en enorm siffra för ett företag som tappar pengar månad för månad.

Varken Spotify, musikbolagen eller artisterna får några pengar för de som har gratiskonto med annonsblockerare. Och det är så klart inte hållbart i längden.

Finns det inget positivt kring hela historien?

Allt är givetvis inte dåligt i nyhetsväg. Visst finns det många som reagerar negativt på Spotifys nya, hårdare linje. Men det har också hänt andra, positiva saker som stärker musiktjänstens position på marknaden.

Nyligen meddelades att Spotify köpt Gimlet Media och Anchor. Den förstnämnda ett företag som har flera utmärkta podcast-produktioner på marknaden. Den andra är en plattform för podcast-skapare som gör det enklare att skapa, distribuera och tjäna pengar på podcasts.

Gimlet Media och Anchor gör Spotify till en starkare podcast-aktör, vid sidan av musiken. Dock finns redan superstarka aktörer på den fronten, och det är sällan vi hör om någon som faktiskt använder Spotify till att lyssna på podcasts.

Så frågan är bara om det är rätt väg att gå? Vad tror du?

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.