Sonos till attack mot sina användare – tvingar till sig personlig data

sonos-play-1

Sonos går till skarp attack mot användarna och kräver att få samla in data om inställningar, fel och en mängd annan kontoinformation. Den som vägrar kommer inte att få fler uppdateringar till sitt ljudsystem.

Anledningen till att Sonos går ut med sitt nya krav är för att företaget arbetar med implementering av stöd för Alexa, röstassistenten från Amazon. Och med det kommer nya användarvillkor som måste godkännas.

Enligt en talesperson på Sonos har kunden valet att godkänna policyn eller acceptera att produkten så småningom kan komma att sluta fungera. Det finns alltså inget val för användaren, du betalar inte bara med dina pengar utan även din personliga integritet.

Bland informationen som skickas till Sonos och som är obligatorisk finns din e-postadress och ip-adress, produktnummer och språkinställningar. Sonos vill även veta hur du döpt dina högtalare och rummen samt vilka andra enheter du anslutit via WiFi eller ethernetkabel.

Sonos har i ett meddelande sagt att de absolut inte tänker sälja den data som samlas in. Det är dock ett dyrköpt löfte som vi hört för från andra företag vilka delat information vidare till tredjepart.

Vi har svårt för att rekommendera någon att köpa produkter från Sonos efter det här tilltaget. Inte för att deras produkter är dåliga på något vis, utan för att tvingad insamling med hot om att det man betalar flera tusen kronor helt sonika kan sluta fungera.

Sonos måste samla in viss data om dig

Det är förståligt att Sonos måste samla in en viss mängd data för att deras produkter och tjänster överhuvudtaget ska fungera. Här handlar det mer om sättet Sonos hotar sina användare, snarare än att det faktiskt görs.

Befintliga Sonos-användare har fått ett e-postmeddelande om det ändrade avtalet som måste godkännas.

Med det sagt vill Sonos inte ha precis allt om dig. Det går fortfarande att neka till att företaget får samla information om vilka aktiviteter man utför, vad som spelas upp och dylikt. Vilket alltid är något, eller hur?

Enligt Lee Tien som är advokat på organisationen ”Electronic Frontier Foundation” sade i ett uttalande att det här är ett växande problem med företag som samlar in data. Det ökar risken för skada som kan åsamkas användarna.

Vi får hoppas att Sonos blir lite snällare i avtalet och åtminstone släpper på restriktionen med uppdateringarna. Om så blir fallet återstår attse.