Snart kan du skippa reklamen i Spotify

Spotify testar ny funktion för gratislyssnare i mobilen

Spotify testar en funktion som gör att gratislyssnare kan hoppa över reklam när helst de vill. Varför? Anledningen hittar du här under.

Spotify är världens absolut mest populära musiktjänst just nu – om vi inte räknar YouTube – med fler än 180 miljoner användare världen över. De flesta är gratislyssnare, men det finns en respektabel mängd prenumeranter villiga att betala nära hundra kronor varje månad för reklamfri musik.

Det har varit en hård och tröttsam kamp för Spotify att locka över sina gratislyssnare till prenumerationsnivån. Företaget blöder pengar och röda siffror hemsöker Spotify ända sen musiktjänsten lanserades i oktober 2008.

Experiment efter experiment med nya funktioner, ändringar i gränssnittet och prissättningen har löst av sig, och för varje steg förstår Spotify mer om hur användarna vill använda tjänsten. En av ändringarna som Spotify provar just nu är att låta gratislyssnarna hoppa över reklam de inte vill lyssna på.

Det hela kan jämföras med YouTube där viss reklam kan skippas efter en viss tid, men med skillnaden att användarna i Spotify kan hoppa över all reklam.

Danielle Lee är partneransvarig på Spotify och hon bekräftar till webbsajten Ad Age att musiktjänsten just nu provar nya funktioner. Målet är bland annat att användarna ska kunna hoppa över reklam som inte är relevant för dem, och istället stanna med reklam som matchar deras intressen.

Tanken är också att Spotify ska lära sig mer om hur användarna ser på reklam i musiktjänsten.

“Our hypothesis is if we can use this to fuel our streaming intelligence, and deliver a more personalized experience and a more engaging audience to our advertisers, it will improve the outcomes that we can deliver for brands.

Just as we create these personalized experiences like Discover Weekly, and the magic that brings to our consumers, we want to inject that concept into the advertising experience.”

Tidigare i juli valde Spotify att dra tillbaka all sin reklam från reklambyrån AdsWizz. Anledningen var att byrån köptes av Pandora i mars, och tillbakadragandet gör att Pandora förlorar nära 100 miljoner potentiella reklamlyssnare i ett slag. Även om Pandoras VD Roger Lynch säger sig vara oberörd av Spotifys drag så är det ett hårt ekonomiskt slag.

Spotify arbetar med en helt ny version av gratisversionen till mobila enheter. Det rapporterades redan i april och den ska bland annat vara enklare att använda. Exakt när nya versionen kommer återstår att se, men räkna med att Apple och Google följer utvecklingen noga för att kunna svara med nya lösningar till sina egna musiktjänster om det behövs.

Vad tycker du om att Spotify kan låta dig hoppar över reklam som gratislyssnare? Är det rätt väg att gå, eller måste fler bli prenumeranter istället? Skriv en kommentar och berätta!