Har du problem med pekskärmen på din iPhone 6 och iPhone 6 Plus? Du är inte ensam — mängder av användare rapporterar idag om hur skärmen på deras telefoner gradvis slutar att fungera — och Apple bryr sig inte ett dugg.
Det som händer kallas ”touch disease” och det är ett välrapporterat problem för Apple. Flexibiliteten i telefonerna och avsaknade av stärkande material i iPhone 6 och iPhone 6 Plus gör att lödningen på kretskortet riskerar att spricka upp. I det här fallet påverkar det kretsarna som styr pekskärmen.
Varför Apple valde att ta bort materialet vet vi inte men säkert är i alla fall att iPhone 6s och iPhone 6s Plus inte är drabbade i samma utsträckning, om ens överhuvudtaget. Inte heller helt nya iPhone 7 eller iPhone 7 Plus. Och Apple vill inte kommentera problemet överhuvudtaget.
Rapporterar inifrån företaget pekar på att beslut uppifrån gör att golvpersonalen i butikerna inte ens får ta i drabbade telefoner med tång. Åtminstone inte för att ge gratis reparationer. 329 dollar kostar det att laga en iPhone med skärmproblem i USA, eller närmare 3 000 kronor.
Tacksamt nog för oss i Sverige finns något som heter reklamationsrätt. Så inom tre år efter ditt köp kan du kontakta Apple och få problemet löst, vilket med stor sannolikhet kommer att resultera i en ny telefon snarare än en reparation. Men det är oroväckande att Apple inte vill kommentera eller bekräfta felet.
Försöker Apple undvika en ny iPhone-skandal?
Så frågan är om företaget försöker putta problemet under matten och undvika att det blir en ny ”gate”. Eller om något annat är i görningen. Var det beräknat för att tvinga köparna att betala för en ny telefon efter några år (mindre troligt, men inte omöjligt)?
Lästips: Många skadliga appar på App Store – Apple hinner inte med
Vi skulle kunna bli hur konspiratoriska som helst här, men vi går inte in på den banan. Apple reparerar bevisligen inte skärmarna på de drabbade telefonerna då de interna systemet inte tillåter det, enligt källor till webbsajten Extremetech. Det är en indikation på att Apple är medvetna om vad som är det faktiska felet, vilket får oss att undra vad de sysslar med.
Om du har en telefon som är drabbad ska du kontakta Apple och reklamera den. Enligt konsumentköplagen kan de inte neka en reparation eller ett byte av telefon, om du kan visa att det inte är ditt fel att enheten gått sönder. Vi rekommenderar att du gör din röst hörd, inte bara till Apple, utan på din eventuella blogg och sociala medier för att upplysa andra om problemet med iPhone 6 och iPhone 6 Plus.
Lämna ett svar
Visa kommentarer