Siffrorna: Så bra går det för Disney Plus i Sverige

Disney

Kan du gissa hur många som använder Disney Plus i Sverige? Nej, det finns inga officiella siffor från Disney själva. Men analytikerfirman Mediavision har gjort en undersökning som ger oss en fingervisning.

Enligt undersökningen från Mediavision har Disney Plus hela 450 000 prenumeranter i Sverige. Med tanke på att tjänsten släpptes i mitten på september så är det en initial succé för Disney.

Undersökningen bygger dock bara på 3 000 personer som frågats om sina mediavanor. Frågorna ställs varje kvartal och den senaste gjordes kring månadsskiftet mellan september och oktober. Vilket är perfekt då Disney Plus lanserades i Sverige den 15 september.

Som jämförelse kan nämnas att Netflix behövder mer än ett år för att nå samma siffra när filmtjänsten släpptes i Sverige. Men då var marknaden inte heller lika mogen vilket är en del av den långsammare utbredningen.

En annan viktig detalj för Disney Plus är så klart att varumärket är extremt starkt och har en positiv anknytning hos många. Det finns en bred historia av bra filmer som lockar både unga och gamla på ett sätt som Netflix har svårt att göra.

Utmaningen för Disney är att hitta en anledning för prenumeranterna att stanna kvar. När de många populära filmerna och serierna är avklarade är det inte säkert att tittarna stannar kvar för de mindre titlarna i utbudet. Och Disney producerar inte många nya filmer just nu. Netflix däremot köper in nya filmer och serier, och gör eget material dessutom, på löpande band.

En fördel för Disney är att priset är så lågt (bara 69 kronor per månad idag) att många kanske väljer att betala löpande i väntan på nästa stora lansering.

Vad tycker du om Disney Plus så här långt? Kommer du att fortsätta betala när du sett alla de stora, intressanta filmerna? Skriv en kommentar och berätta!

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.