Sea of Thieves blir snart snällare för din hårddisk

sea-of-thieves

När Sea of Thieves uppdateras i februari är det inte bara med buggfixar och annat trevligt. Utvecklaren Rare har avslöjat att systemet bakom uppdateringarna förändras, vilket drar ner installationsstorleken rejält. Och det på alla plattformar.

Sea of Thieves har uppdaterats regelbundet sen lanseringen i mars 2018. Och för varje ny version har storleken på installationen ökat bit för bit. Främst på Xbox och PC har installationen blivit tämligen stor – och det börjar bli ett problem för de med mindre hårddiskar.

Rare har därför tittat på hur de kan minska installationsstorleken på hårddisken. Och efter lite optimeringar visade det sig att Sea of Thieves kan minskar i storlek med otroliga 20 GB. Dock inte utan att ha en viss negativ påverkan. Här är det som gäller framöver.

Till att börja med – här är installationsstorlekarna före och efter den kommande februari-uppdateringen:

  • Xbox One: 35 GB (före) och 10 GB (efter)
  • Xbox One X: 47 GB (före) och 25 GB (efter)
  • Windows 10: 47 GB (före) och 27 GB (efter)

För att storleken ska minska krävs att Sea of Thieves laddas ner i sin helhet och ominstalleras på hårddisken. Du behöver inte vara orolig, allt du gjort i spelet finns fortfarande tillgängligt så klart. Det enda som sker är att de onödiga filerna raderas och spelet läggs in på nytt för att allt ska fungera enligt det nya systemet.

De nästkommande uppdateringarna till Sea of Thieves kommer dessutom att vara något större än tidigare. Däremot ska de inte blåsa upp installationsstorleken lika mycket som tidigare.

Andra nyheter med februari-nyheten är följande:

  • Inställning för att dölja spelarnamn för att undvika stream-sniping
  • Borttagande av double-shot mekaniken där två vapen kan avfyras nästan omedelbart efter varandra

Rare har även lovat något riktigt speciellt till februari-uppdateringen. Något som utvecklaren hittills inte har avslöjat några detaljer kring.

Och för dig som fortfarande väntar på spelarläget Arena så kan sägas att Rare inte har något datum än. Vi vet att läget kommer tidigt under 2019, men exakt datum – nej, det får vi allt vänta lite till på. Just nu pågår ett intensivt arbete internt på Rare för att testa spelarläget.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.