Samsung kritiseras för att inte hedra löften i egen inbyteskampanj

Samsung fortsätter att hamna i blåsvädret och denna gång över att inte erbjuda full ersättning för inbytestelefoner. Tidigare startade Samsung en kampanj där köpare av Galaxy S8 och Galaxy S8 Plus kunde få upp till 200 dollar för sin inbytestelefon — något företaget till synes inte hedrar fullt ut.

Köpen var tvungna att göras via mobiloperatörerna AT&T, Verizon och US Cellular på den amerikanska marknaden. Den nya mobiltelefonen ska köpas innan (!) du får veta hur mycket Samsung betalar för inbytestelefonen och det finns ingen möjlighet att återse telefonen man skickat in.

Mängder av köpare som ville använda sig av kampanjerbjudandet köpte en Galaxy S8 eller Galaxy S8 Plus, skickade in sin telefon och fick sin fulla rabatt på nya telefonen. Andra skickade in sina telefoner och fick endast 25 dollar trots att telefonmodellen borde uppfylla Samsungs alla krav.

Som en användare vilken påstår att Samsung endast betalade 25 dollar för en fem månader gammal Galaxy Note 5, fullt fungerande och utan synliga skador. En telefon som går att köpa begagnad i USA för kring 250 dollar idag, alltså tio gånger mer än vad Samsung påstod att den var värd.

Andra telefoner som användare menar inte accepterats och som Samsung vägrat återskicka är en iPhone 4s, Samsung Galaxy S5 och Samsung Galaxy S6 Edge. I alla fallen har Samsung påstått skador som gjort att telefonerna endast kvalificerat sig för lägsta utbetalningen; men något bevis på att telefonerna faktiskt är skadade har Samsung inte lämnat ut.

Hela tillvägagångssättet är ett otroligt dåligt sätt att göra det på då användarna är helt i Samsungs våld efter att telefonen skickats in. Du kan aldrig få tillbaka den och oavsett värde så kan den i värsta fall bara ge 25 dollar, vilket är minimum oavsett skick enligt den sydkoreanska tillverkaren. Och med allt fler höjda röster från användare som anser sig vara lurade är frågan om inte Samsung får se nya kritiska rubriker (som den här?).

Det ska bli spännande att se om Samsung svarar på kritiken och hur de hanterar det hela.