Om du har köpt nya Galaxy S23 Ultra och undrar varför mobiltelefonen har svårt att använda WiFi så är du långt ifrån ensam. Många har problem med modellen när den ska använda hemnätverket och gemensamt är att meddelandet ”Connected without internet” visas på skärmen.
Problemet verkar uppstå i nätverk som använder WiFi 6 och krypteringsstandarden WPA3.
Både äldre och nyare WiFi-standarder ser åtminstone för stunden ut att vara säkra från problematiken. Du kan alltså enkelt kringgå situationen genom att stänga av WiFi 6 och bara använda WiFi 5.
Lästips: Samsung Galaxy S23 Ultra har en märkbar defekt i skärmen
Samsung arbetar på en lösning
Samsung är medvetna om problemet och arbetar för att ”förbättra situationen”. En mjukvaru-uppdatering som löser de buggar som ställer till det är på gång, dock utan ett närmare släppdatum. Mer information följer inom kort.
Minst en användare har redan gått igenom processen med att ersätta sitt första exemplar på grund av anslutningsproblemen, bara för att notera exakt samma utmaning på ersättningstelefonen. Ouch.
Du kan alltså inte göra något själv för att lösa problemet i telefonen, utan det är strikt relaterat till din router.
Webbsajten AndroidCentral påstår sig upplevera samma WiFi 6-relaterade utmaningar, men säger också att uppdateringen med ”February 2023 update” gjorde att en del av problemen försvann. Dock inte helt.
Med lite tur kommer ”March 2023 update” att innehålla en permanent lösning. Frågan är bara – vad är det som krånglar och varför fångade inte Samsungs QA-team problemet innan telefonerna gick ut till slutansvändaren?
Samsung Galaxy S23 Ultra 512 GB kostar cirka 16 500 kronor och finns att köpa via Prisjakt.
Lämna ett svar
Visa kommentarer