Det går riktigt, riktigt bra för Disneys filmtjänst. Bara under det senaste kvartalet så har antalet prenumeranter ökat med 7,9 miljoner (jämför det med Netflix som tappade 200 000 prenumeranter!).
Totalt har Disney+ just nu 87,6 miljoner prenumeranter globalt räknat. Det är många, men ändå en bra bit efter Netflix som ståtar med 222 miljoner.
Samtidigt som Disney+ fortsätter att växa så är tjänsten fortfarande en ekonomisk belastning för Disney. Det finns nämligen ingen vinst i filmtjänsten än.
De tyngsta utgiftsposterna för Disney+ är produktionskostnader, marknadsföring och tekniska lösningar.
Disney skulle kunna rädda en del av sina förluster genom att höja priset på Disney+. Det är dock inget de vill göra eftersom tillväxten riskerar att stoppas. Det skriver The Verge om nyheten här.
Disney rapporterar också att de tjänar mer per prenumerant och månad. En amerikansk prenumerant gav Disney en intäkt på 6,01 USD förra rapporten; nu är den siffran snäppet högre på 6,32 USD istället.
Vi vet sen tidigare att Disney vill introducera reklam till Disney+ och planerar att göra det i en begränsad omfattning på utvalda marknader senare under 2022. Målet är att öka antalet prenumeranter och få in större intäkter genom att locka de som inte vill betala för månadskostnaden.
Huruvida det är rätt väg att gå vet vi så klart inte idag. Men Disney måste få ordning på sin ekonomi kring Disney+ om de vill fortsätta vara marknadsrelevanta. De kan inte heller lägga ner filmtjänsten eftersom det skulle ge konkurrenterna en extrem fördel.
Lämna ett svar
Visa kommentarer