Reklam på Netflix floppar hårt

Netflix
Foto: Thibault, Pening, Unsplash

Det går inte speciellt bra för det speciella reklamabonnemanget på Netflix. Faktum är att det går så illa att Netflix inte når den mängd annonsvisningar som utlovats till annonsörerna.

Abonnemanget vi pratar om heter Netflix Basic with Ads och det introducerades på den amerikanska marknaden tidigare i november. För cirka 70 kronor per månad får prenumeranten se filmer och serier i 720p.

Den återstående delen av kostnaden betalar man genom att kolla på reklam som visas. Ungefär 4 till 5 minuter per timme kan man räkna med. Och det är uppenbarligen inte speciellt uppskattat av användarna.

Så få vill använda sig av Netflix Basic with Ads att filmtjänsten ibland bara några 80 procent av reklamvisningarna som Netflix lovat annonsörerna. Åtminstone enligt webbsajten Digiday.

De kan inte leverera. De har inte tillräckligt på lager för att leverera. Så de ger bokstavligen tillbaka pengar.

När annonsörerna inte får sina utlovade visningar så betalar Netflix tillbaka pengar. Anledningen är att kontrakten är skrivna så att annonsörerna förhandsbetalar för visningar och när Netflix inte når upp till sina egna löften så vill de betala tillbaka. Men det är inte alla som accepterar den lösningen.

Enligt Digiday så har en del annonsörer valt att neka återbetalningar. Istället vill de skjuta visningarna på framtiden för att se om nästa kvartal bjuder på större framgångar.

Netflix har valt att inte kommentera uppgifterna till Digiday.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.