Problem med Google Home och att bluetooth kopplas ifrån

Google Home Mini tri-color

Google bekräftar att Home-serien med smarta högtalare har ett bluetooth-problem. Mer specifikt – ett problem som gör att den trådlösa anslutningen helt oförklarligt bryts ibland. Tacksamt nog är en lösning på gång.

Normalt ansluts Google Home-högtalare via WiFi till ett befintligt, trådlöst nätverk. Men ett litet antal användare använder bluetooth för att ansluta till en uppspelningskälla, som mobiltelefoner eller en bärbar dator. Och det är här som problem uppstår.

Vissa användare upplever att anslutningen via bluetooth plötsligt avbryts helt oförklarligt. Enda sättet att få igång anslutningen igen är att tvinga igång en anslutning. Därefter kan avbrotten komma med två eller tre minuters mellanrum. I vissa fall går det upp till en kvart mellan avbrotten.

Vad vi känner till idag så är alla Home-modellerna drabbade, antingen mer eller mindre. Främst handlar det om Home, Home Mini och Nest Mini vad vi känner till idag. Och problemen har funnits där till och från sedan åtminstone 2018.

Google återkopplar kring problemet med Home-serien

Först den 14 februari 2020 valde Google att faktiskt kommentera saken – och då kom även ett erkännande om att problemet existerar.

We’re sorry for the trouble! Our team is already aware of this and we’re working on a fix, we’ll bubble this up to our team and check back in once we have an update. Hang tight!

En specialist på Nest-serien hos Google kommenterade även problematiken några dagar senare:

Our team is aware of this issue and are currently investigating for a fix not have such an important feature work properly. The team is aware of the issue and working on finding a solution.

In the mean time, please continue to send feedback via voice command by saying “Hey Google, send feedback”, and use the keywords “GHT3 Bluetooth IN keeps on disconnect”. To know more about sending feedback, please click this link.

Den som är drabbad uppmanas att berätta det för Google via röstkommando. Du kan läsa mer om hur och vad det innebär här.

Det finns sätt att kringgå problemet med bluetooth och Home-serien

Ett sätt att kringgå hela problematiken ska vara att initiera anslutningen från den smarta högtalaren – inte mobiltelefonen eller surfplattan.

Givetvis kan du även använda WiFi-anslutningen om möjligt och gå den vägen. Inget bluetooth, inga avbrott i ditt användande.