Har du en HomePod och tycker att den fungerar sämre efter att ha installerat iOS 16.2 på din iPhone? Du är långt ifrån ensam – den senaste veckan har mängder av användare rapporterat om svårigheter med de smarta högtalarna i HomePod-serien.

Två problem drabbar HomePod och Siri

Det största problemet är att Siri helt plötsligt vägrar svara på förfrågningar som rör HomeKit-prylar. Den som försöker med en fråga får svaret att det inte finns några HomeKit-tillbehör, även om de redan är tillagda och synliga i Hem-appen.

Faktum är att du fortfarande kan styra tillbehören med dina andra Apple-prylar om du vill, bara inte med röststyrning via en HomePod.

Det andra problemet som inte är fullt lika allvarligt eller utbrett.


När du ställer en fråga till Siri så kan assistenten svara att du måste ställa om frågan via en iPhone eller en annan enhet – trots att det fungerat hur bra som helst tidigare via HomePod. Problemet har varit uppmärksammat före iOS 16.2, men med senaste uppdateringen så verkar allt fler rapporter aom knepigheten.

Ingen lösning än från Apple

Det finns ingen lösning på problemet i skrivande stund. Apple har inte kommenterat det och vi vet inte huruvida de har buggfixar på grång, däremot förutsätter vi att de förstår svårigheterna som uppstått med hjälp av den data de samlar in. Det vore inte orimligt att de redan arbetar på lösningar som släpps med kommande uppdateringar i närtid.

En temporär lösning som har hjälpt en del är att döpa om prylarna i Hem-appen.

På så vis tvingas enheterna att pinga HomePoden så att den erkänner att de existerar. Huruvida det hjälper alla eller bara ett fåtal vet vi inte, men det kan vara värt att testa åtminstone.

Via 9to5mac

Kategoriserad i:

Taggad i:

, ,