Ökad säkerhet för Samsung-konton med tvåfaktorsautentisering

Samsung Logo 2016

Samsung ökar säkerheten för alla sina användare. Efter en allvarlig säkerhetsläcka väljer företaget att aktivera tvåfaktorsautentisering (så kallad 2FA) för alla med ett Samsung-konto.

Vad har hänt?

Ett tekniskt fel i Samsung Shop gjorde att ett antal personer kunde se andra användares personliga information. Bland informationen som avslöjades för obehöriga fanns följande data:

  • Telefonnummer
  • Fullständiga namn
  • Bostadsadresser
  • E-postadresser
  • Senaste orderinformation
  • Fyra sista siffrorna till betalkortsnummer

Samsung identifierade snabbt problemet och buggfixade säkerhetsläckan innan den fick större spridning. Vad vi känner till är det bara runt 150 personer som omfattades av läckan.

Här är ett officiellt meddelande från Samsung om händelsen:

A technical error resulted in a small number of users being able to access the details of another user. As soon as we became aware of the incident, we removed the ability to log in to the store on our website until the issue was fixed.

Det ska alltså inte finnas någon risk för ytterligare läckor av samma anledning i skrivande stund.

Hur säkrar Samsung användarnas konton efter säkerhetsläckan?

Det första steget för Samsung var att identifiera problemet från deras sida och fixa det – vilket företaget också gjorde mycket snabbt.

Lästips: Bästa minneskorten för 8K till Samsung Galaxy S20

Nästa steg är att aktivera så kallad tvåfaktorsautentisering (2FA) för alla sina användare. Mer specifikt, om du har ett Samsung-konto kommer 2FA att vara aktiverat som standard nästa gång du loggar in på ditt konto.

Du kommer alltså inte att bli utloggad automatiskt, så vi råder dig att logga ut och in igen för att aktivera säkerheten på kontot.

Och tvåfaktorsautentisering är inte längre valbart. Det är ett krav för alla Samsung-konton från och med nu.