Nya musiktjänsten från Apple – når Tim Cooks vision hela vägen?

Apple Music Logo 950px

När Apple köpte Beats för tre miljarder dollar var det många som blev mycket förvånade. Inte så konstigt med tanke på den anmärkningsvärt höga summa som betalades och som gjorde att Beats blev det dyraste köpet i Cupertino-företagets historia. Det spekulerades vilt i vad köpet skulle användas till och nu verkar det som att vi snart får reda på exakt vad Apple har i åtanke.

Det kommer nog inte som en chock att den stora måltavlan för köpet var musiktjänsten med samma namn, alltså inte tillverkningen av hörlurar som en del kanske först trodde. En tjänst som kämpat en tid för sin överlevnad men som i händerna på Apple har en enorm potential på de miljontals IOS-enheter som finns världen över. När den nya musiktjänsten släpps under våren 2015 är det inte bara en konkurrent till etablerade tungviktare som svenska Spotify – det är ett musikmonster som strävar mycket högre än någon kunnat tänka sig.

Total omarbetning av iTunes

Enligt källor till webbsajten Billboard planerar Apple en lansering utan dess like med en total omarbetning av kritiserade iTunes. Tusentals låtar, albums och artister kommer att hamna i kylan när Apple börjar en massiv utrensning av covers och så kallade soundalikes. Det påstås även att man tänker bannlysa alla nyinspelningar till fördel för originallåtar. Till denna omarbetning av iTunes får vi även nya musiktjänsten från Beats som blir paradnumret.

”This is all about music, and we’ve always viewed that music was key to society and culture. Music’s always been at the heart of Apple.” – Tim Cook

Till sin hjälp med att göra det hela till en ny kassako har Apple fler än 800 miljoner betalkort i sin användardatabas. Betalkort som hittills kanske bara har använts i App Store för att köpa appar men som nu ska lockas till användning även i musiktjänsten. Som jämförelse kan nämnas att Spotify endast har 15 miljoner betalande användare, så lyckas Apple konvertera så lite som två procent av sina befintliga kunder till nya Beats så är man förbi Spotify. För att göra nya tjänsten så bra som möjligt har Apple kontinuerligt stärkt Beats med tunga profiler från musikbranschen.

Bland annat populära DJ:n Zane Lowe som lämnar Radio 1 DJ för att börja jobba med Apple och Beats. Lowe är enligt BBC en av Englands stora profiler när det kommer till att hitta nya, lovande artister. Han har även arbetat med framtagandet av nya albums, intervjuat musikikoner som Kanye West och Eminem samt hållet i framträdanden av olika slag. Zane Lowe kan vara den som lyfter Apple i musikbranschen till att bli ett musikbolag som producerar sin egen musik. Det – om något – skulle vara en omvälvande nyhet utan like i branschen.

Man kan tycka att ett sådant drag skulle vara lite väl i överkant även för Apple men med tanke på att företaget även påstås arbeta på en bil (ja, en riktig bil) så, ja varför inte?

Beats Music

Tim Cook om köpet av Beats

Det finns bara en person som till fullo förstår visionen och framtidstanken bakom köpet av Beats – och det är företagets VD Tim Cook.

Apple har en lång historia med täta band till musik, något som speglas av att iTunes är marknadens största leverantör av digital musik. Beats är lika mycket en plattform för att bredda sig mot den befintliga kundbasen som en flört med nya, medvetna musiklyssnare som uppskattar enkelheten i strömmad musik.

Tim Cook sade i en intervju med Re/code att man taget det mest logiska steget i företagets utveckling. Företaget har länge profilerat sig som det logiska valet för musiker med sina utmärkta lösningar för en kreativ skapandeprocess till både OS X och iOS. Till det har Apple erbjudit marknadens kanske största och mest inflytelserika plattform för försäljning av digital musik – iTunes.

En plattform som tappar allt mer av sitt inflytande i takt med att strömmad musik växer sig allt starkare. Antalet strömmade låtar ökade kraftigt med 54 procent från år till år (2013-2014) samtidigt som försäljningen av digitala låtar minskade med nära 10 procent under samma period. För intresset skulle kan även nämnas att vinylskivor är hetare än någonsin med fördubblad försäljning medan CD-skivor minskade med 11 procent.

800 betalkort står redo

Förutom att redan ha 800 miljoner betalkort redo att mjölkas med en månadsprenumeration så menar Tim Cook att deras nya musiktjänst är den allra första som är helt rätt för användarna. Vill man sälja prenumerationer och öka intresset så låter det som något man absolut ska säga, men tills lanseringen sker får man helt enkelt vänta och se. Basen och kunskapen finns där, frågan är bara om Apple når hela vägen.

Företaget har många tunga projekt på gång, bland annat smarta armbandsuret Watch redo för lansering i April. Det pratas om att Apple håller på att utveckla en bil (!) med fler än hundra anställda som arbetar med utvecklingen och sen har vi givetvis den stadiga utvecklingen av Iphone- och Mac-serierna samt mjukvaran till dessa.

”I know what you’re capable of; I know you get popular culture. I know you have a hole in music right now; let me plug it.” – Jimmy Lovine till Tim Cook

Om Apple släpper en musiktjänst med riktigt bra utbud av artister, låtar och album, ger det tjänsten konkurrenskraftig månadskostnad samt integrerar tjänsten med befintliga produkter – ja då har Cupertino-företaget alla chanser att slå hårdare mot konkurrenterna än någon annan aktör på marknaden. Än mer så om Apple inte låser in sig med stöd för bara det egna ekosystemet. Enkel åtkomst i OS X och iOS med full integrering i respektive gränssnitt, smart styrning direkt från handleden med Watch och säkrast möjliga uppspelning direkt i bilen med CarPlay.

Lägg till direktuppladdning till musiktjänsten för musiker med en funktion som liknar Greenlight för spelplattformen Steam och Apple kan ha något revolutionerande att erbjuda marknaden. Greenlight är en möjlighet för oberoende utvecklare att ladda upp sina spel till Steam där användarna sedan röstar om vilka speltitlar som ska släppas. Etablerade utvecklare går förbi processen via sina utgivare medan mindre utvecklare får en chans att synas på världen största spelplattform om användarna vill det. Samma tillvägagångssätt skulle kunna appliceras på en musiktjänst för att ta fram nästa generations musikikoner.

Det är ingen tvekan om att Apple har allt som behövs för att ta marknaden med storm. Verktygen finns där, kundbasen likaså. Nu återstår bara att se om Tim Cook kan förverkliga den vision om perfektion och stil som Steve Jobs grundade i företaget – och om användarna delar Cooks syn på hur visionen ska tillämpas.