Microsoft: vi är inte längre marknadsledare

EA24EA3313

Den långa vägen för Microsoft

I december förra året berättade Microsoft hur man betraktar marknaden för datorer och mobila enheter. Istället för att se sig själv som marknadsledare med Windows på 90 procent av världens datorer vänder man på det och säger att företagets plattformar finns på 14 procent av alla världens enheter.

Kevin Turner är en av nyckelpersonerna på Redmond-företaget och under Worldwide Partner Conference i Washington D.C reflekterade han Satya Nadellas syn på hur marknaden fungerar. Det betyder att företaget nu ser sig själv slå underifrån istället för att försvara sig – något som kan förändra hur de arbetar med sina produkter och marknadsföring i framtiden.

“The reality is the world’s shifted, the world’s evolved. We now measure ourself by total device space. We have a much bigger opportunity than we’ve ever had in the past to grow our business, but we have to rethink how we look at our business.” – Kevin Turner

Windows 10 är det första stora steget mot en kraftigt ökad närvaro på smartphones. Datormarknaden dominerar man nästan totalt idag, så det logiska steget är att ta fram en plattform med vilken datorer, telefoner, surfplattor och konsoler kan kommunicera sömlöst mellan varandra. Windows Phone finns på försvinnande få smartphones idag. I december 2014 beräknade man att operativsystemet fanns på 2.7 procent av alla telefoner, ned från 3.3 procent året innan. 35 miljoner enheter med Windows Phone såldes under förra året, vilket kan jämföras med Android som nådde 1 miljard sålda enheter under samma år. En pinsam jämförelse för Microsoft som visserligen inte verkar kämpa speciellt hårt för att göra något åt siffrorna.

Ett stort problem för Windows Phone är det dåliga utbudet av applikationer. En utmaning som Microsoft har försökt lösa på olika sätt, bland annat genom att betala dyra pengar till topputvecklare för att de skulle ta sina appar till plattformen. Resultatet var minst sagt otillräckligt men nu finns ett betydligt smartare drag som kan lösa allt.

Windows 10

Applikationer som körs på datorn kan även fungera i telefoner och surfplattor, något som effektivt eliminerar behovet av en mängd separata appar för olika plattformar. Det hela förutsätter givetvis att Microsoft gör allt rätt från början. Gör man det enkelt, smidigt och sömlöst för såväl användare som utveckla – ja då finns chansen att Microsoft i ett slag gör vad man misslyckats med i så många år.

Om så blir fallet kan vi troligtvis räkna med ett kraftigt ökat intresse för Windows i telefoner och därmed även ökade marknadsandelar. Microsoft har länge negligerat sina mobila användare genom att till synes satsa allt på Android och IOS. Inte minst efter uppköpen av populära Acompli och Sunrise Calendar med vilka man bygger sig en riktigt bra bas för framtiden på konkurrenternas plattformar. Vilket behövs – Microsoft är notoriskt dåliga på att skapa bra appar till båda operativsystemen (bara kolla gamla Outlook OWA till Android).

Om Windows 10 slår igenom kan Microsoft fortsätta sin satsning då många utvecklare av Windows-appar nästan automatiskt (i teorin åtminstone) kan ta dem till smartphones och surfplattor.

Satya Nadella kan få alla rätt

Undertecknad har mycket stora förhoppningar på framtiden för såväl Microsoft som vi användare. En helt omarbetad plattform för integration mellan olika enheter, ett nytt Office-paket och fortsatt satsning på Satya Nadellas ”cloud first, mobile first”. Det kan vara allt som behövs för att Apples VD Tim Cook ska få något riktigt otrevligt att brottas med framöver.

OS X har sett ökade framgångar på flera marknader och inte minst i hemmalandet USA där rekordsiffror noterades under förra årets tredje kvartal. Med 2.34 miljoner Mac-datorer skeppade under kvartalet nådde man en marknadsandel på 13.4 procent och en tredjeplats bakom tungviktarna Hewlett Packard och Dell.

Ökningen är upp från 12.9 procent under samma period året därpå då man sålde något färre enheter, 2.07 miljoner till antalet. Samtidigt som kvartalsrapporterna blir allt bättre så ökar även intäkterna för företaget. Det beräknas att Apple sitter på en enorm pengahög och den kan vara så stor som 180 miljarder dollar, eller närmare 1.5 triljoner kronor. Med de pengarna har Apple råd att tappa både marknadsandelar och se minskad försäljning under många år.

Det är ingen lättviktare som Microsoft slåss mot. Apple har länge arbetat nära sina egna produkter genom att låsa in användarna i det egna ekosystemet. Microsoft har i sin tur arbetat utåt de senaste åren och till synes givit mer till de som använder allt annat än Windows Phone. Redmond-företaget måste ändra på detta och se till sina egna plattformar istället för andras. Vi vill inte säga att de ska bli mer som Apple men åtminstone premiera sina egna för en gångs skull.

”At our core, Microsoft is the productivity and platform company for the mobile-first and cloud-first world. We will reinvent productivity to empower every person and every organization on the planet to do more and achieve more.” – Satya Nadella

Microsoft har länge stått för produktivitet och vi hoppas att man fortsätter på den banan i framtiden. Satya Nadella själv har under hela sin tid som VD sagt att företaget ska sträva efter just detta, tillsammans med kvalitet och en känsla för de små detaljerna i den stora bilden.

Ibland känns det som att Microsoft är att likna vid en ballong som man släpper mot himlen. Man vet aldrig riktigt hur den kommer att flyga och visst har Microsoft haft en till synes ostadig bana mot framtiden ibland. Nu verkar det dock som att Nadella har fått ordentligt med styrfart på skutan och med Windows 10 är man mer än tydlig med åt vilket håll det bär. Framtiden är ljus och Microsoft står i gryningen med ballongen – äntligen vet vi åt vilket håll vinden blåser.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.