No Man’s Sky får bättre HDR och stöd för Vulkan

No Man's Sky

No Man’s Sky på PC uppdateras med förbättrad prestanda och stöd för Vulkan API. Enligt spelutvecklaren har hela API:et för grafikhantering gjorts om från grunden – och det kommer att märkas för användarna.

Den absolut största nyheten är att OpenGL tas bort helt och ersätts av Vulkan. Det kommer att ge prestandaförbättringar för i princip alla spelare, och främst de med AMD-grafikkort lär märka en positiv skillnad.

Om du har en skärm som klarar HDR kommer du att uppskatta optimeringar kring HDR-visningen. Visningskurvan är nu kalibrerad för ett bättre resultat än tidigare.

En annan förbättring är att du inte längre behöver starta om spelet när du gör specifika grafikinställningar. Det gäller fönsterläge, upplösning, v-sync, detaljnivå för skuggor och kvaliteten på reflektioner. Äntligen! Varför tog det så lång tid Hello Games?

Vidare har inställningarna för Adaptive V-Sync och Triple-Buffered V-Sync flyttats till grafikinställningarna, ”LOADING SHADERS”-steget vid uppstart har tagits bort och kraschdata samlas in via Steam.

Vänta nu lite här tänker du kanske. Vadå samlar in kraschdata? Hello Games vill samla in data från användarna som kan användas för framtida buggfixar. Ett sätt är att läsa den kraschdata som Steam genererar när ett spel slutar fungera. Och den informationen – som är anonym – skickas nu till Hello Games.

Beta-testare får prova uppdateringen först – och du får vara med om du vill

Eftersom nyheterna ovan är av sådan magnitud kommer beta-testare att få prova uppdateringen innan den skickas ut till den stora massan. Alla som vill får delta, så länge No Man’s Sky har installerats via Stem. Så här gör du för att vara med:

  1. Högerklicka på No Man’s Sky från ditt Steam-bibliotek > Välj Properties (Egenskaper)
  2. Leta upp BETAS-tabben > Klistra in 3xperimental > Klicka på ”Check Code”
  3. Nu kan du välja vilken beta-version du vill prova.

Tänk på att uppdateringen i skrivande stund är ofärdig och därmed kan ha otrevliga buggar som ställer till det. Prova endast om du vet vad du gör och om är beredd att riskera dina befintliga sparfiler.

Vill du läsa mer om uppdateringen kan du göra det här.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.