Hello Games har uppdaterat omtalade No Man’s Sky med en hel mängd nya funktioner och förbättringar. Uppdateringen kallas Atlas Rises och tar No Man’s Sky till version 1.3 — och med det får du 30 nya speltimmar med material, omarbetad grafik, ett nytt uppdragssystem, förbättrad ekonomi, förbättrad kartnavigering och mycket mer.
Redan här måste vi säga att Hello Games, trots den initiala kritiken, har gjort ett fantastiskt arbete med att se genom alla hårda röster och fortsatt underhålla No Man’s Sky. När spelet släpptes saknades många av de funktioner som utvecklarna tidigare lovat, berättelsen i spelet var minst sagt tunn och att träffa andra spelare kunde man bara glömma.
Efter en mängd uppdateringar till spelet har Hello Games nu lyft No Man’s Sky rejält och den som tidigare hållit tillbaka med ett köp på grund av kritiken kan med fördel ta fram plånboken. Spelet är så klart inte för alla, men det är helt klart värt att testa. Inte minst då spelet idag har fått mer än dubbla mängden berättelsematerial om världen man befinner sig i.
Atlas Rises har också sått ett litet frö till framtida multiplayer med andra spelare. Med en lösning som Hello Games kallar ”Joint Exploration” kan upp till 16 spelare kommunicera och resa tillsammans i No Man’s Sky. Begränsat men ändå ett steg i rätt riktning.
Det lite tråkiga är att andra spelare inte har synliga avatarer som liknar människor. Istället är de små bollar av ljus, vilket kanske inte är en speciellt bra representation av hur vi egentligen ser ut. Med det sagt har Hello Games sagt att No Man’s Sky först och främst är gjort för att man ska spela själv, så vi kan ha lite överseende med glödande bollar för tillfället.
No Man’s Sky har fått portaler och större variation av flora
Vidare ger Atlas Rise oss äntligen portaler för resor mellan olika punkter i universum. Dessa kan aktiveras för att snabbt ta sig tillbaka till tidigare besökta planeter, spelarbaser eller helt slumpmässiga nya världar om man vill det. Dock är det inte bara att öppna en portal hur som helst. Det krävs lite arbete från spelarens sida först.
Man måste lära sig det uråldriga språk som portalerna använder först. Genom att interagera med en portal och aktivera en vissa kombinationer av glyfer kan den aktiveras för specifika mål, men då gäller det att veta den exakta kombinationen också, annars vet man inte vart den tar en. No Man’s Sky har trots allt 18 quintillioner planeter så att gissa lär inte fungera.
No Man’s Sky får en stor uppdatering kallad Path Finder
Andra förbättringar som kanske inte är hett eftertraktade sen tidigare men som garanterat är uppskattade är en större variation av natur på planeter. Växter, djur och terräng kommer i ett betydligt stöttre variationer så det inte blir lika många upprepningar som innan. Och systemen man besöker har varierade ekonomier med ökat djup och större möjligheter till byteshandel mellan systemen.
När du besöker en rymdstation kommer det med Atlas Rising att finnas en uppdragsagent som kan ge dig olika uppdrag att utföra. På planeter finns nu en chans att hitta kraschade rymdfarkoster av fraktmodell och som har material spelaren kan sampla på sig. Den galaktiska kartan är enklare att använda och visar nu tydligt var spelaren har åkt genom rymden.
Och slutligen har vi så klart de vanliga prestanda- och stabilitetsfixarna som ska göra No Man’s Sky trevligare att använda på en större mängd datorer. Gränssnittet har optimerats, AI-systemet för både vänner och fiender har blivit bättre, det finns nya skepp att använda och möjligheten att kalla på en rymdfarkost varhelst du befinner dig på en planet. Praktiskt då du alltid snabbt kan ta dig vidare om det behövs.
Du kan läsa mer om No Man’s Sky: Atlas Rises på den officiella webbsajten.
Lämna ett svar
Visa kommentarer