Nintendo Switch är slöare än Playstation 4 — Nintendo är inte oroade

Nintendo Switch

Nintendo är ett hett samtalsämne just nu efter lanseringen av spelet “Super Mario Run” till iOS. Ett spel som kommer perfekt i tiden efter succén med Pokémon Go, ett spel som visserligen utvecklas av Niantic men vilken reflekterat sin extrema spridning på bland annat Nintendo.

Frågan är hur länge Nintendo kan behålla sitt varumärke som ett intressant ämne på marknaden. Många går just nu och väntar på att spelkonsolen Nintendo Switch ska släppas, en konsol av hybridvariant som oundvikligen kommer att jämföras med konkurrenterna i Xbox- och Playstation-serierna.

Om vi ska tro den senaste rapporten om Switch kan spelkonsolen vara nämnvärt prestandasvagare än Playstation 4, vilken i sin tur är betydligt långsammare än nyare Playstation 4 Pro. En ovälkommen nyhet som berättar att Switch direkt ur lådan är långsammare än en tre år gammal konsol.

Det behöver inte nödvändigtvis vara en dålig sak eftersom Nintendo aldrig satsat nämnvärt på prestanda. Istället bygger speljätten på sitt enorma utbud med ikoniska och klassiska spelfigurer, som Zelda och Super Mario. De har helt enkelt inget behov av att slåss på samma villkor med Microsoft och Sony i det pågående konsolkriget.

Gamla grafikteknik i ny spelkonsol

Anledningen till att Nintendo Switch inte når upp till sina konkurrenter är för att spelkonsolen använder förra generationens Maxwell-grafikprocessor från Nvidia. Detta istället för att omfatta senaste Pascal. Nintendo har helt enkelt inte tid att vänta på de rätta kretsarna från Nvidia och måste nöja sig med den äldre, men också billigare, grafikkretsen.

För att ge lite perspektiv kan vi säga att Nintendo Switch väntas ge mer än 1 teraflop i prestanda, långt ifrån de 6 teraflop som Microsoft lovat med Scorpio [Microsofts kommande spelkonsol]. Playstation 4 är runt 1.8 teraflop och har mycket bättre minnesbandbredd än Nintendo Switch, säger webbsajten VentureBeat om rapporten.

Det betyder långsammare prestanda, högre strömförbrukning, mer värmeutveckling och inte lika många grafiska funktioner som med grafikprocessorer ur Pascal-serien. Frågan är bara hur mycket av det vi användare faktiskt påverkas nämnvärt av — vår gissning är knappt något alls.

Dock kvarstår problemet att spelutvecklarna kan välja bort Switch när de utvecklar nya spel på grund av den svaga hårdvaran. Vi vet att spel som Skyrim och NBA 2K kommer att släppas, såväl som ett nytt superhypat Zelda-spel. Men sen då? Kommer utvecklarna att låta sig ryckas med, eller kommer de att blicka mot snabbare Xbox One- och Playstation 4-konsolerna.

En fördel med Switch och den äldre hårdvaran är att många spelutvecklare redan har arbetat med denna, och på så vis går det snabbare att ta fram de spel Nintendo vill ha till sin spelkonsol. Lansering sker i mars så det är bråttom med att få ut de spel som ska finnas i butik vid släppet. Spel som helst inte bör ha buggfixar på flera gigabyte direkt från start.

switch partners

Knep för en bättre upplevelse med Switch

Med långsam hårdvara krävs lite knep för att göra upplevelsen så bra som möjligt. I normalt konsolläge kan Switch anslutas till en tv, vilket är precis som vilken annan stationär konsol som helst. Men Nintendo har ett ess i skjortärmen då Switch har en inbyggd 6,2-tumsskärm med HD-upplösning vilket även gör den portabel.

När Switch är i portabel läge skulle spelutvecklarna kunna köra sina spel i exempelvis 540p och skala upp dem till 720p. Det ger nästan lika bra skärpa som ”riktig” HD-upplösning men belastningen på hårdvaran är lägre. Xbox One S och Playstation 4 Pro gör samma sak med full-HD som skalas upp till 4K.

Bra flyt i spelen gör att intresset ökar på marknaden. Hur många enheter som Nintendo kan tänkas sälja återstår att se efter lanseringen. Analysfirman Jon Peddie Research har räknat ut att Nintendo kan sälja så många som 5 miljoner exemplar fram till årsskiftet 2017/2018. En inte helt omöjlig siffra med tunga aktörer som Konami, Sega, Activision och Capcom i ryggen.

Konsolen backas även av grafikmotorer som Unity och Unreal, två tungviktare som används av hundratals storspel idag. Det hjälper till att lyfta intresset för Switch då det öppnar upp för många storspel på marknaden.

Vad tror du om Nintendo Switch? Är det en spelkonsol du kan tänka dig att köpa nästa år? Kommentera och berätta!

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.