Nintendo har sålt 4,7 miljoner Switch-enheter

Nintendo Switch

Det går bra för Nintendo. Väldigt bra faktiskt, för den japanska speljätten har sålt fler än 4,7 miljoner exemplar av spelkonsolen Switch sen lanseringen tidigare i mars.

Innan Switch har funnits på marknaden i ett helt år beräknar Nintendo att fler än 10 miljoner exemplar ska ha sålts. Men om de ska lyckas måste de få ut fler enheter då butikshyllorna gapar tomma på sina håll.

Nintendo har sett en enorm succé med Switch som vida slår tidigare modellen Wii U på fingrarna i antal sålda exemplar. Förutsatt att försäljningen fortsätter att gå bra vill säga. Wii U såldes i ”bara” cirka 13,5 miljoner exemplar under de fyra första åren.

Det tog Switch bara fyra månader att nå en tredjedel av det antalet. Imponerande gjort, även om Zelda: Breath of the Wild med all sannolikhet varit en stor anledning. När intresset för Zelda gradvis minskar, ja då hoppas vi så klart att Nintendo har något annat som kan ersätta.

Kanske Mario Kart 8 Deluxe med hela 3,54 miljoner sålda exemplar i skrivande stund. Bara strax under Zelda: Breath of the Wild som nått 3,92 miljoner sålda exemplar. Båda imponerande siffror och bevis på att Nintendo har kraftfulla storsäljare som banar vägen för fler.

Nintendo har åtminstone hittills överbevisat alla kritiker som fnyst åt Switch och de problem den uppvisat till en början. Barnsjukdomar i design och mjukvara sin Nintendo gradvis har arbetat bort (åtminstone på mjukvarusidan).

Om den japanska speljätten visar att de tänker fortsätta utveckla Switch med nya spel, tillbehör och framför allt stöd för tredjepartsappar; då kan spelkonsolen potentiellt slå alla försäljningsrekord för Nintendo.

Vad tror ni? Kan Nintendo behålla intresset på marknaden eller kommer Switch att sakta förpassas till skuggorna på butikshyllorna? Skriv en kommentar om vad du tror!

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.