Netflix växer kraftigt med 6 miljoner nya prenumeranter (2023)

Neflix logo
Foto: Alexander Shatov, Unsplash

Netflix rapporterar att de ökar antal prenumeranter efter att ha slagit ner på lösenordsdelningen på många marknader. Betydligt fler har blivit betalande kunder än antalet som har lämnat filmtjänsten.

Nyhetssajten BBC rapporterar att Netflix ökat antalet prenumeranter rejält mellan mars och juni. Det totala antalet stannade på 238 miljoner prenumeranter, vilket är en ökning med hela 5.9 miljoner på bara en månad.

Trots att antalet ökar så möter inte filmtjänsten förhoppningarna kring bolagets intäkter. De har nämligen bara ökat med 2.7 procent jämfört med samma period förra året. Och låg hela 8.18 miljarder (!) USD lägre än väntat.

Netflix lägger ner billigaste prenumerationsnivån

Netflix arbetar ständigt med att optimera och förändra sitt utbud för att nå en maximal balans mellan utbud och intäkter.

Den senaste tiden har filmtjänsten valt att lägga ner det billigaste alternativet bland prenumerationsnivåerna för att driva tittarna till den reklamfinansierade versionen. Dock endast i USA, Kanada och Storbritannien.

En av anledningarna till varför Netflix inte ökat intäkterna har med de begränsade prishöjningarna att göra. Filmtjänsten har valt att inte öka priserna lika mycket som de hade kunnat göra, vilket gör att tillväxten minskar mer när bolaget inte kan kompensera fullt ut för bortfallet efter kriget mot lösenordsdelningen.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.