Netflix släpper abonnemang med reklam under 2022

Netflix
Foto: Thibault, Pening, Unsplash

Netflix gör allt för att deras användare inte ska dela lösenord med andra. Filmtjänsten har öppet kritiserat lösenordsdelning och menar att det är en av flera anledningar till varför att tillväxten inte är så bra som väntat.

Uppdatering 2022-10-14: Netflix lanserar nytt abonnemang

Netflix har meddelat att en ny prenumerationsnivå kallad Basic with Ads släpps i november 2022.

Läs mer om nyheten här

En anledning till att Netflix ser ett tapp i antalet användare (och att många delar lösenord) är den ständigt ökade kostnaden för att använda filmtjänsten. Och det är något man vill ändra på genom nya, billigare abonnemangsmöjligheter.

Under förra kvartalets redovisning sa Netflix att de planerar en utrullning av en reklamfinansierad abonnemangsnivå inom ett eller två år. Men i ett uttalande till sina anställda så säger Netflix VD Reed Hastings nu att företaget istället vill vara snabba och ambitiösa.

I mejlet säger Reed Hastings också att konsumentern letar efter alternativ med lägre prissättning och att alla stora aktörer utom Apple har lagt till reklamfinansiering i sina tjänster.

Det är inte klarlagt hur den reklamfinansierade varianten av Netflix kommer att se ut, om den har någon annan kostnad kopplad till prenumerationen och hur visningen sker. Mer information är att vänta inom en överskådlig framtid.

Läs mer om nyheten på 9to5mac här.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.