Netflix satsar 57 miljarder på egna filmer och tv-serier

Netflix Logo 2016

Netflix storsatsar på egna tv-serier och filmer. Den populära filmtjänsten väljer att lägga otroliga sju miljarder dollar under 2018 på att skapa eller köpa in eget material. Det är cirka 56 miljarder kronor som bland annat finansieras via prisökningar.

I en intervju med Variety säger företagets VD Ted Sarandos att Netflix vill se att majoriteten av allt material på sajten är egenproducerat. Det mesta är dock licensierat av andra just nu och Sarandos menar att de fortfarande är några år från att kunna visa hälften av varje.

Netflix är den idag snabbast växande filmtjänsten och ingen annan aktör är i närheten av att kunna erbjuda det utbud som Netflix gör. För att inte tala om videokvaliteten med stöd för både 4K och HDR på en mängd filmer och serier, många av dem egenproducerade.

Tjänsten har idag fler än 104 miljoner prenumeranter i 190 länder. Den stora skaran användare gör att Netflix kan lägga stora summor på det material de helst vill ha, vilket bland annat betyder Bright med Will Smith som kostade 90 miljoner dollar att skapa. Och skapa Emmy-vinnande serier som ”Orange Is The New Black”.

Prenumeranterna har dock inte räckt till för att Netflix ska kunna vräka ut så stor summor som 56 miljarder kronor under ett år. Därför valde filmtjänsten att öka priserna på tjänsten, och det med några tior varje månad. Dyraste prenumerationen med stöd för fyra samtidiga skärmar och 4K/HDR måste du betala 139 kronor varje månad, steget under med två skärmar och full-HD kostar 99 kronor.


Få ut mer av Netflix — 16 utmärkta tips


Än så länge har Netflix bara testat sig fram på den asiatiska marknaden och Sarandos säger till Variety att Netflix inte ens är nära att lanseras i Kina. Istället arbetar filmtjänsten med att optimera sin verksamhet, marknad för marknad. Hur får vi de i Korea att gilla tjänsten lika mycket som de i Kansas, är en av frågorna de ställer sig enligt Sarandos.

Och så länge Netflix håller sig flytande och lite till är det bättre att gå försiktigt fram. Kina är en speciell marknad med regering som knappast är lätt att handskas med.

Variety har en mycket lång och intressant artikel med Ted Sarandos och vi rekommenderar att du läser den i din helhet. Netflix har en spännande framtid som ett nav för framtida film- och serielanseringar. Trots att Disney planerar att dra sig ur sitt avtal med tjänsten.