Mozilla kan sluta visa annonser i Firefox

mozilla-firefox-logo-2013

Mozilla har beslutat att antalet annonser som visas i Firefox kommer att minska under de kommande månaderna. Anledningen är att många användare har klagat till utvecklaren då annonsvisningarna på nya tabbar visat sig ge en betydande försämring i upplevelsen med Firefox. Detta riskerar i sin tur att leda till massbortfall till fördel för konkurrenter som Google Chrome och Microsoft Edge.

För att motverka den negativa kritiken har Mozilla nu gått ut med att antalet annonser som visas på nya tabbar gradvis kommer att minska under den närstående framtiden. Fortfarande finns ett antal avtal med annonsörer som Mozilla givetvis måste hålla men efter det kan neddragningen börja.

Annonsprogrammet i Firefox läggs ner

Darren Herman på Mozilla säger i ett meddelande att annonsprogrammet kommer att läggas ner inom de kommande månaderna.

”Advertising in Firefox could be a great business, but it isn’t the right business for us at this time. We believe that the advertising ecosystem needs to do better.”

Eftersom Mozilla inte har samma enorma annonssystem i ryggen som Google eller alla molntjänster som Microsoft finns betydligt mindre utrymme för inkomster – pengar som behövs för att hålla Mozilla och Firefox vid liv.

Vi vet redan att Mozilla planerar att lägga ner utvecklingen av tidigare populära e-postklienten Thunderbird för att frigöra resurser inom företaget. Med ovanstående nyhet får vi lite mer förståelse till varför det kan ske och förhoppningsvis tar oberoende utvecklare över Thunderbirds framtid och fortsätter släppa förbättringar.


Lästips: 8 tips för Thunderbird som gör e-postklienten bättre


 

mozilla-firefox-metro

Sämre förutsättningar för Firefox

Förutsättningarna för Mozilla är inte ens i närheten av de för Chrome, Safari och Edge. Snarare närmare Opera som också har en fristående utvecklare bakom sig. Google drar in mångmiljardbelopp på annonser via sitt enorma annonsnätverk vilket gör att Chrome inte behöver ha fasta annonsvisningar inbakade. De kommer naturligt när man använder sökmotorn Google och nära alla webbsajter som existerar där ute idag.

Firefox däremot drar ingen nytta av Googles annonsvisningar och tvingas baka in ytterligare annonser som är betydligt mindre roliga för användarna än Googles. En helt klart ofördelaktig position för Mozilla som hela tiden måste försvara sig medan Google går helt fri (nästan).

En lösning kan vara att fortsätta satsa på Firefox OS som fått lite medvind tack vare ett antal mobiloperatörer. Det är dock ett otroligt risktagande då Mozilla saknar de stora krafterna i ryggen för att lyckas med en satsning likt Google med Chrome OS.

Tre utmärkta webbläsare idag

google-chrome-logo-300pxGoogle Chrome är den största webbläsaren idag med bäst prestanda och mycket tät integration med Googles webbtjänster. Det perfekta valet oavsett vilken plattform man använder och speciellt om man är storanvändare av Dokument, Kalkylar, Presentationer, Drive eller någon annan Google-tjänst. Är även det givna valet på Android som en av standardwebbläsarna. En vinnare av alla mått och i alla klasser.

mozilla-firefox.pngMozilla Firefox är den ständiga uppstickaren som lika väl hade kunnat vara marknadsledare. Utmärkta funktioner, stort stöd för tillägg med tusentals att välja mellan och bra prestanda. God synkronisering av inställningar mellan olika plattformar och ett enkelt gränssnitt som bara fungerar. Firefox är älskad av många och fortsätter att gå starkt – något vi enkelt förstår. Det här är en webbläsare för alla.

microsoft-edge-logo-300pxMicroft Edge är lite av ett osäkert kort då det är en helt ny webbläsare som saknar såväl tillägg (i skrivande stund) som användarnas förtroende. Det är dock en stjärna på väg upp som får ständiga uppdateringar med nya funktioner, tätare integrering i Windows 10 och även konsolen Xbox One. Tillägg är på gång och webbstödet ökar hela tiden. Edge kan bli en riktig storspelare i framtiden om Microsoft lägger korten rätt.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.