Mobiltillverkare aktiverar FM-mottagare efter påtryckningar

Samsung Logo 2016

Flera mobiltillverkare aktiverar FM-mottagarna som finns i deras senaste mobiltelefoner.

Efter att ha sett förödelsen som orkanerna Harvey och Irma åsamkat många samhällen trycker amerikanska FCC på för att mottagarna aktiveras. Och Samsung är en av tillverkarna som gör just detta.

Det betyder bland annat att de som bor i drabbade områden kan ta emot radiomeddelanden från myndigheter och organisationer som försöker få ut information om hjälpåtgärder.

Vad vi inte vet i skrivande stund är om utvecklare får full åtkomst till FM-mottagarna. Sannolikt är de låsta till NextRadio, men det är ännu oklart.

Tanken är NextRadio endast ska använda lokala radiostationer för att spara på telefonernas batterier. Något som kan vara kritiskt i livshotande situationer; som att vara i mitten av en dödlig orkan.

NextRadio hyllar Samsung

Paul Brenner är VD på NextRadio och han applåderar Samsungs initiativ att följa FCC:s råd om att aktivera FM-mottagarna.

”Samsung borde hyllas för att de tar detta viktiga steg. De ger sina användare en mer engagerande, uppslukande radioupplevelse, samtidigt som de ger människor ett sätt att få livsviktig information från räddningstjänster.”

Andra tillverkare som också aktiverar FM-mottagare i sina nya mobiltelefoner är Motorola, LG och Alcatel. Ett företag som däremot inte kommer göra det är Apple, och anledningen är väldigt enkel. iPhone-telefonerna saknar FM-mottagare.

Apple förlitar sig istället på att användarna nyttjar andra säkerhetslösningar. Som stöd för säkerhetsmeddelanden från myndigheter, både AMBER-alerts och Weather Advisories.

Vad tycker du om att FM-mottagarna aktiveras för nödsändningar? Borde aktiveras fullt ut för alla att använda? Eller är FM-tekniken utdöende och borde helt tas bort?

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.