Mitt Instagram-konto är avstängt – vad har hänt? (löst)

Facebook Instagram
Foto: Adem AY, Unsplash

Ett stort antal användare av Instagram har fått sina konton avstängda. Problemet uppstod första gången den 31 oktober och nu ventilerar många sin ilska på internet över händelserna. Instagram säger att de arbetar på problemet och att undersökning pågår för fullt. Här är allt vi känner till om problemet idag.

Instagram har fixat problemet som låste ute användare

Det här avsnittet är en uppdatering som skrevs den 1 november 2022

Instagram meddelar att de har identifierat och löst en bugg som gjorde att användarna blev utkastade och utelåsta från tjänsten.

Problemet pågick i mer än åtta timmar under måndagen och drabbade användare över hela världen.

We’ve resolved this bug now – it was causing people in different parts of the world to have issues accessing their accounts and caused a temporary change for some in number of followers. Sorry!

Instagram på Twitter

I ett meddelande på Twitter säger Instagram nu att de har fixat buggen i fråga och att alla ändringar som skett var temporära.

Du bör alltså kunna logga in som vanligt och se ditt konto på Instagram i både datorn och mobiltelefonen som tidigare.

Vad har hänt?

Många användare av Instagram har noterat att deras konto antingen är avstängt eller att det bara inte går att logga in, utan att något felmeddelande visas.

Andra användare som inte drabbats av konto- eller inloggningsproblemet har istället noterat att deras följarantal har minskat drastiskt i takt med att andra drabbats av avstängda konton.

En användare som drabbats hårt är Cristiano Ronaldo som ser ut att ha tappat minst 3 miljoner följare, ner från de 493 miljoner som han hade för bara en dag sedan. Och Instagrams egna, officiella konto, har tappat en hel miljon följare.

Främst handlar det om iPhone-användare som verkar vara drabbade. Webbsajten The Verge skriver att en del användare noterat att Instagram-appen kraschat kort före problemen uppstått och blev oanvändbar efter en uppdatering tidigare idag (läs: 31 oktober 2022).

Lästips: Cyberkriminella stänger Instagram-konton för 60 USD

Vad säger Instagram om problemet?

Instagram själva har tagit till Twitter och andra medier för att upplysa sina användare om att de känner till problemen med avstängda konton och att användare inte kan logga in.

We’re aware that some of you are having issues accessing your Instagram account. We’re looking into it and apologize for the inconvenience. #instagramdown

Även Adam Mosseri, VD på Instagram bekräftar på Twitter att de arbetar för fullt på en lösning.

Om du är drabbad så är det viktigt att du inte gör något drastiskt för att försöka få tillbaka ditt konto. Det är ett temporärt fel som INTE är ditt fel. Om du fått ditt konto avstängt den 31 oktober så är det inte du som har gjort något fel.

Hur får jag tillbaka mitt Instagram-konto igen?

Du behöver inte göra något just nu. Instagram har bekräftat att det är ett problem från deras sida och att de arbetar på en lösning.

Om du skickar in meddelanden eller supportfrågor till Instagram just nu så är risken stor att du inte får något svar, att supporttjänsten blir överbelastad i onödan och att du ändå inte får någon hjälp eftersom det är tjänsten i sig själv som är problematisk.

Det bästa du kan göra är att vänta tills Instagram har löst sina problem och återaktiverat alla konton.

Lästips: Varningen: Instagram lagrade bilder trots att användarna tagit bort dem

FAQ

Varför stängdes mitt Instagram-konto av den 31 oktober 2022?

Ett internt problem hos Instagram gjorde att mängder av användare fick sina konton avstängda. Det är INTE ett fel hos dig, utan hos Instagram. Sitt lugnt i båten, ditt konto att fungera som vanligt igen.

Hur många drabbades av avstängningarna?

Det är inte fastställt hur många som faktiskt drabbats. Vad vi vet är att många faktiskt har fått sina konton avstängda och att det handlar om flera miljoner användare världen över.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.