Minecraft på Xbox Series X/S får raytracing-stöd – testas just nu (uppdaterad)

Minecraft

Väntar har varit lång, men nu får vi äntligen de första tecknen på att Minecraft uppdateras med raytracing-stöd för Xbox Series X/S. Under måndagen släpptes en ny version av Minecraft Preview som lägger grunden för raytracing i spelet. Och med det kan vi snart vänta oss mycket bättre grafikkvalitet.

Uppdatering 2022-04-01: Glädjen varade verkligen inte längre – Mojang har gått ut med att raytracing-stödet som vissa användare såg i en tidig testversion av Minecraft för Xbox Series X/S INTE var menad att släppas. Det var tidig prototypkod som skulle stannat internt hos spelstudion och Mojang har gått ut med ett meddelande om misstaget. Fasen också, säger vi.

The previous Minecraft Preview build available to Xbox Insiders inadvertently included prototype code for raytracing support on Xbox consoles. This early prototype code has been removed from Preview and doesn’t signal near future plans to bring raytracing support to consoles.Mojang på Twitter


Läs mer: Nu stöder Minecraft raytracing med Geforce RTX & RX 6000 på Windows 10

Den nya versionen av Minecraft Preview är åtkomligt för alla som vill prova de flesta nyheterna som släpps. Dock är det bara ett fåtal som fått raytracing-stödet aktiverat på just deras spelkonsol.

Det är alltså en extremt långsam utrullning alternativt ett väldigt snävt test på en mycket liten skara användare.

Om du har den senaste versionen av Microsoft Preview så kan du prova att aktivera raytracing genom att göra följande:

  1. Aktivera raytracing i inställningarna (om de syns)
  2. Gå med i en flerspelarsession med en PC som har rätt raytracing-paket förinstallerade (din spelkonsol hämtar då rätt paket automatiskt)

Det fungerar för en de, men inte för alla. Så det är bara att prova och se om du har tur.

Mojang Studios, som är en del av Microsoft, har tidigare demonstrerat kraften bakom raytracing i Minecraft. Men sedan dess har det varit helt tyst från spelstudion om tekniken. Och det i flera månader.

Läs mer: Minecraft får raytracing-stöd med Nvidia RTX-grafikkort

Gissningen idag är att Microsoft och Mojang Studios nu arbetar för att lägga grunden till ett bredare test som snart ska gå ut till användarna. Att ett litet antal spelare får stödet idag är sannolikt ett sätt att testa stabiliteten i begränsad skala.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.