Microsoft stoppar domänhantering i Outlook.com

microsoft-outlook-logo.jpg

Den som använder Outlook.com och använder en egen domän mot denna tjänst bör hålla riktigt hårt i det befintliga kontot. Microsoft stänger nämligen dörren för nya användare som vill använda samma möjlighet och hänvisar istället till företagets betalalternativ – Office 365 för företag.

Som Outlook.com fungerade tidigare så gick det att ansluta en domän och skapa upp till 50 individuella e-postkonton. Ett utmärkt gratisalternativ för såväl privatpersoner som mindre företag, men nu ett alternativ som tas bort helt.

De som redan har ett konto med kopplad domän kommer dock inte att sparkas ut eller krävas på pengar. Microsoft låter glädjande nog hälsa att även om man inte kan lägga till nya e-postkonton så kommer befintliga att stanna där de är tills användarna gör något annat. Så ska det även förbli i framtiden, så ingen risk för dataförlust eller dylikt alltså.

Det hela kan jämföras med Google Apps som tidigare var gratis för de som bara behövde ett konto med en användare. Under 2012 tog Google bort den möjligheten samtidigt som man bedyrade att befintliga konton inte skulle röras överhuvudtaget – vilket jag personligen är tacksam för då jag har just ett sådant gratiskonto.

Vad är det då som gäller för de som inte kan ha kvar (eller vill registrera ett nytt) sitt konto på Outlook.com?

Microsoft erbjuder alla berörda konton en möjlighet att migrera över till Office 365 och då en tre månaders gratis prenumeration av Office 365 Small Business Premium (en prenumeration som jag använder idag och som är helt förträfflig). Månadskostnaden efter gratisperioden är 103,90 kronor per månad exklusive moms.

Den som inte behöver installera några applikationer ur Office-serien kan även välja den betydligt billigare Office 365 Small Business där alla de välkända programmen istället kan användas direkt i webbläsaren. Här är kostnaden istället 41,60 kronor per månad exklusive moms. Personligen föredrar jag helt klart med de vanliga klienterna i Windows.