Microsoft stänger ner Docs.com — migrera alla dina dokument snarast

Microsoft Docs

Microsoft har meddelat att webbsajten Docs.com stängs ner i december och att alla användare hänvisas till andra tjänster istället med sina dokument. Främst hoppas Microsoft att du ska använda SlideShare från LinkedIn eller molntjänsten OneDrive så klart.

När Microsoft släppte sin omarbetade version av Docs.com tidigare under 2015 ville företaget skapa en central punkt för alla dina dokument. En plats där du inte bara kan ladda upp och läsa dem utan enkelt dela med dig till andra. Med stöd för såväl vanliga Word, Excel och PowerPoint som Sway-presentationer fanns stor potential hos alla Office-användare.

Ladda upp dina dokument, gör dem läsbara och låt sökmotorerna indexera innehåller för att kunna hitta dem via exempelvis Google och Bing. Microsoft tryckte på hårt för Docs.com under en tid men bristande intresse har tillslut gjort att Redmond-företaget nu får se sig besegrat. Något som inte minst märks på att nya konton inte kan skapas på sajten.

Har du redan ett konto går det utmärkt att göra all som tidigare varit möjligt, åtminstone fram till 1 augusti 2017. Det datumet bryter Microsoft alla möjligheter till att redigera och publicera material på Docs.com. Har du inte redan bytt tjänst innan dess är det mycket hög tid att hitta något annat ställe för publicering.

Den 15 december 2017 kommer Docs.com tillslut att stängas ner för icke-medlemmar och de med konton har fram till 15 maj 2018 att peka om eventuella länkar till publicerade dokument. Efter det datumet slutar alla länkar till webbsajten att fungera och dokumenten blir permanent oåtkomliga.

Om du investerat stort i Office-paketet och redan har flera tjänst som används från Microsoft är molntjänsten OneDrive och LinkedIn-funktionen SlideShare två vägar att gå. Om inte kan du testa Google G Suite och ladda upp dina dokument för åtkomst via molntjänsten Drive. Eller varför inte konvertera dina enklare dokument för uppladdning till Evernote?

Alla viktiga datum för nerstängningen av Docs.com

Om du har dokument som ligger på Docs.com har du först och främst några mycket viktiga datum att lägga på minnet. Vi nämner några av dem ovan men tar dem här igen för extra tydlighet. Dessutom tillkommer några datum — så ha kalendern nära om du behöver lägga till dem.

9 juni 2017 — Nu kan nya konton inte längre skapas på Docs.com. De som redan har ett konto kan precis som tidigare skapa, redigera och ta bort material som vanligt. Har du Journal- eller About-sidor kan dessa redigeras via Sway.com.

19 juni 2017 — Från det här datumet kan alla med ett skal- eller företagskonto få sina dokument migrera till OneDrive for Business. Frågan dina Office 365-administratör så kan hen hjälpa dig med det.

1 augusti 2017 — Nu skruvar Microsoft åt tumskruvarna rejält för användarna. Nu går det inte längre att publicera eller redigera material på Docs.com. Du kan fortfarande öppna och ladda ner dokument, men allt annat har begränsningar som stoppar dig. Nu är det bråttom!

15 december 2017 — Docs.com och allt material på sajten tas nu bort från webben. Du kan inte komma åt dokument som tidigare laddats upp och Microsoft anser från detta datum att webbsajten inte längre existerar.

15 maj 2018 — Sista datumet för länkar till tidigare delade dokument. Efter detta datum slutar de fungera och de som användare länkarna omdirigeras automatiskt till OneDrive eller OneDrive for business där det är möjligt.

Om du måste migrera dina filer från Docs.com

Beroende på hur många dokument du har på Docs.com tar det mer eller mindre tid att migrera dem. Har du bara några stycken kan du alltid ladda ner dem manuellt och ladda upp dem på en annan tjänst. Har du flera hundra dokument blir det genast lite knepigare.

Med ett vanligt Microsoft- eller Facebook-konto behöver du logga in på Docs.com och aktivera den automatiska migreringen av dokument. Har du inte redan ett OneDrive-konto måste ett sådant skapas (bara om du inte redan har ett Microsoft/Facebook-konto). Initiera processen via Docs.com och följ instruktionerna.

Använder du Office 365 med OneDrive for Business kan Microsoft hjälpa dig med överföringen av dokumenten. Auto-migrering är tillgängligt från den 19 juni 2017 för administratörer att aktivera. Prata med en administratör, eller om du har tillgång kan du aktivera processen själv. När den är klar hittar du alla dokument på ditt OneDrive-konto som vanliga filer.

Exakt hur du ska gå tillväga går Microsoft igenom på denna supportsida. Ta dig god tid och läs igenom instruktionerna, kolla datumen en extra gång och sätt igång redan idag. Det finns ingen tid att förlora – migrera alla dina dokument innan de försvinner. Även om det är först i december.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.