Microsoft fortsätter att storsatsa på sin populära Xbox-serie och senaste försöket att locka kunder är genom en ny reklamfilm. I den lyfter de fram att nya Xbox One S är 40 procent mindre än sin föregångare samt stödet för HDR i spel och video.
Sony har idag ett klart övertag med Playstation 4 och Microsoft arbetar hårt för att knappa in på sin konkurrent. Men försprånget är enormt och Sony har sålt fler än 40 miljoner exemplar av Playstation 4. Microsoft når knappa hälften med Xbox One.
Xbox One S kanske hjälper lite men det är svårt att veta hur långt det räcker. Uppgraderingen är marginell jämfört med Xbox One, åtminstone prestandamässigt. Den stora nyheten med senaste konsolen är stödet uppspelning av film i 4K och HDR.
https://www.youtube.com/watch?v=36PqkY398U8
Playstation 4 Neo vs Xbox Scorpio
Det kan jämföras med kommande Playstation 4 Neo som väntas blir fler gånger kraftfullare än Xbox One, Xbox One S och egna föregångaren Playstation 4. Den är dock inte lanserad men väntas bli presenterad någon gång under hösten.
Om Microsoft ska lyckas ta igen krävs mer än bara Xbox One S. Det krävs nästa års Xbox Scorpio som inte bara klarar film i 4K och HDR, den ska även vara redo för spel i 4K och det är ingen liten bedrift om det stämmer. Microsoft har bekräftat Scorpio men modellen är långt bort just nu.
Lästips: Ny reklamfilm för Surface Pro 4 retar Apple och iPad Pro
Idag finns inget som gör att Microsoft kan ta in på Sony. Ingen magisk konsol. Ingen reklam film. Inget spel i världen. Kortsiktigt vinner Sony stort men kanske i längden, bara kanske, når Microsoft framgångarna de behöver i butikerna och hos användarna.
Lämna ett svar
Visa kommentarer