Meta släpper en stor uppdatering till VR-glasögonen Quest 2 och Quest Pro. Den nya mjukvaran snabbar upp och optimerar så pass att mycket att du får upp till 26 procent högre prestanda.
Både processorn och grafikkretsen har optimerats med uppdateringen. Med en Quest 2 får du 26 procent respektive 19 procents prestandaökning. Med en dyrare Quest Pro får du istället 26 procent respektive 11 procents ökning.
Skillnaden är inte obetydlig. Apputvecklare som gör spel till Quest-serien får betydligt mer utrymme till att finpolera sina spel. Bland annat kan de öka den grafiska kvaliteten, göra så att spelen flyter bättre och snygga till gränssnitten.
Stöd för dynamisk bildskalning
En annan stor nyhet är att Quest 2 och Quest Pro nu har stöd för dynamisk skalning av upplösningen. Funktionen heter Dynamic Resolution Scaling och gör att den renderade bilden ändrar upplösning dynamiskt efter vad den innehåller.
Fördelen med dynamisk bildskalning är stor. Det är viktigt att grafiken har ett jämnt flyt med en så hög bildvisningsfrekvens som helst. Helst runt 60 Hz eller över.
När det är grafiskt tungt för VR-glasögonen så kan frekvensen minska kraftigt vilket märks som ryckighet i bilden. Med dynamisk skalning förstår mjukvaran när det är grafiskt tungt och bildvisningsfrekvensen minskar, och då skalas bilden ner för en mindre upplösning. Det minskar belastningen på hårdvaran och frekvensen ökar automatiskt.
Allt sker helt utan att användaren behöver göra något.
Uppdateringen kommer att finnas i Meta Quest 3 från start. Ett nytt VR-headset som släpps senare under 2023. För Quest 2 och Quest Pro kommer den nya mjukvaran under sommaren 2023.
Lämna ett svar
Visa kommentarer