Meta kan inte anställa som planerat – skyller på Apple

Meta

Meta, som tidigare hette Facebook, kommer inte att anställa lika många som planerat under 2022. Anledningen är Apples omtalade transparenspolicy för appar (App Tracking Transparency, ATT).

Det är webbsajten Business Insider som rapporterar om ett internt memo som skickats till alla anställda på Facebook. I meddelandet kommenterar Metas finanschef David Wehner situationen.

Lästips: Apoteket delade känslig data om sina kunder med Facebook

4 anledningar till att Meta inte anställer 2022

David säger att det huvudsakligen finns fyra anledningar till varför Meta inte tänker anställda som de planerat för 2022.

  • Förlusten av data efter iOS-förändringar
  • Den pågående krisen i Ukraina
  • Det generella makroekonomiska läget
  • Lättnader i covid-nedstängningen

Den kanske mest vokala anledningen från Metas sida har med iOS-förändringarna att göra. Mer specifikt handlar det om den – från Metas och Facebooks sida – extremt kritiserade transparenspolicyn kring appar.

Transparenspolicyn kallas även App Tracking Transparency, eller bara kort ATT. Den introducerades på bred front med iOS 14.5 och tvingade alla apputvecklare att berätta vilken data de samlar in om användarna.

I juli 2021 rapporterade Bloomberg att bara en fjärdedel av alla iOS-användare tillåter appar att spåra och lagra data om dem. Något som kraftigt påverkar Facebooks möjligheter att exempelvis rikta annonser.

Lästips: Aggressiv nätfiskeattack mot Facebook-användare – vill komma åt lösenord

Facebook
Facebook påverkas av att covid-restriktionerna lättar. Färre online = mindre intäkter.

Meta: Intäkterna är mindre än väntat i början på 2022

En detalj som Meta rapporterar i sitt interna meddelande är att tillväxten är mindre än vad de förväntat sig under början på 2022. Intäkterna är inte som planerat och det påverkar hur många nyanställda de är villiga att ta in.

I memot skriver företaget att restriktionerna kring covid-pandemin har lättat vilket gör att många människor fokuserar mer på sitt offline-liv just nu. Det betyder också att många återgår till hur de spenderade sin tid och sina pengar före covid-läget, vilket också påverkar Metas och Facebooks intäkter.

We’re facing headwinds including slower revenue growth than anticipated at the start of the year. This is due to a number of factors including the loss of signal from iOS changes, business challenges resulting from the war in Ukraine, and the general macroeconomic environment.

As the pandemic restrictions have lifted, more people are spending time offline and returning to pre-pandemic spending patterns.

This will be an opportunity to reprioritize work to make sure we’re all focused on the most important things.

Meta måste nu strukturera om och prioritera uppgifterna inom bolaget för att kompensera kompetensbortfallet. Exakt vad det innebär vet vi inte just nu. Det pågår ett arbete med att planera och flytta om kompetensen inom organisationen just nu.

Så här säger Miranda Kalinowski som är ansvarig för nyanställningar på Meta:

We’re still working out what this means for each org, but this will affect hiring goals for almost every team across the company. Based on this refreshed guidance, we know we need to adjust our hiring targets across the board starting with Eng[ineering].

Läs mer om nyheten och vad det innebär för Facebook samt Meta här.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.