Mer reklam i Spotify-appen när du lyssnar på poddar

Spotify Logo

Brukar du lyssna på poddar med Spotify-appen i mobilen?

Den populära musiktjänsten satsar stort på podcasts och just nu testar Spotify att visa klickbara, sponsrade länkar i samband med poddlyssnande som en ny intäktskälla.

De nya länkarna är inte aktuella på alla marknader utan verkar vara ett test som pågår för ett begränsat antal Spotify-partners just nu.

När du lyssnar på en podd kan Spotifys app visa en klickbar länk som går direkt till den annonsör som spelas upp i dina lurar för tillfället.

Huruvida draget kommer att få ett positivt utslag eller inte återstår att se, men vi kan se en viss fördel i att man slipper lyssna färdigt på annonsen, hitta rätt sajt och fylla i en eventuell promokod manuellt. Ett klick och du är på rätt plats.

© Spotify

Den nya reklamfunktionen är en del av Spotifys större satsning på poddar som en ny inkomstkälla till det (fortfarande) pengablödande bolaget.

Sen tidigare har Spotify introducerat automatisk injicering av reklam i poddar utan att poddskaparen behöver lägga in annonserna manuellt i ljudfilerna.

Spotify lär inte sluta satsa på podcasts utan snarare öka sin närvaro på den marknaden framöver. Företaget har sen tidigare skrivit avtal med flera stora poddar för att göra dem till lockbete som exklusiva på Spotifys plattform. Bland annat finns Joe Rogan och The Last Podcast On The Left. Och innan dess köpte Spotify två podcastnätverk – Gimlet Media och Parcast – för hundratals miljoner dollar (!) i ett led att stärka sin närvaro i poddvärlden.

The Verge har en utmärkt artikel om Spotifys väg in i poddvärlden här.

Vad tycker du om att Spotify köper podcastnätverk, gör några av världens populäraste poddar exklusiva för musiktjänsten och försöker trycka på användarna mer reklam? Är det här vägen framåt – att samla allt på en plats – eller vill du se ett öppnar poddcommunity? Skriv en kommentar och berätta!