Din helt nya iPhone 14 kan ha problem med iMessage och FaceTime direkt när du startar den första gången. Den varningen har Apple gått ut med.

I ett supportdokument säger Apple det rör sig om ett aktiveringsproblem med iOS 16 som ställer till det. Berörda mobiltelefoner är samtliga fyra modeller i iPhone 14-serien.

Lästips: Vill du stänga av Always-on på din iPhone 14 Pro & 14 Pro Max? Så här gör du

Aktiveringsproblemet visar sig bland annat på följande vis:


  • Kan inte ta emot samtal via iMessage eller FaceTime
  • Gröna bubblor visas istället för blåa för meddelanden i Message-appen
  • Konversationer i Message-appen delas i två separata trådar
  • Meddelanden till andra kan se ut att komma från ett annat konto

Apple har adresserat problemet med en uppdatering till iPhone 14-serien. Med iOS 16.0.1 bör aktiveringen fungera korrekt, och du kan installera uppdateringen redan innan mobiltelefonen är färdiginställd.

Apples lösning på aktiveringsproblemet

Apple har en lösning i fem steg för mobiltelefoner som har installerat iOS 16.0.1, men som trots det är drabbade av den felande aktiveringen. Så här gör du:

  1. Gå till Inställningar > Välj Mobilnät. Säkerställ att det nummer du vill använda är aktivt och används.
  2. Gå till Inställningar > Meddelanden > Välj Skicka och ta emot
  3. Markera numret du vill använda med Meddelande-appen
  4. Gå tillbaka till Inställningar > Välj FaceTime
  5. Markera numret du vill använda med FaceTime

Om du går igenom de här stegen (och startar om din iPhone för extra bonuspoäng) så bör det fungera korrekt.

Krånglar det fortfarande? Kontakta Apple för rådgivning om hur du kan lösa problemet, alternativt boka tid för konsultation i någon av Apple Store-butikerna.

Supportdokumentet hittar du hos Apple här.

Kategoriserad i: