Kina är en extremt viktig marknad för Apple och det indikeras inte minst av hur populära företagets mobiltelefoner är. Bara senaste modellen iPhone 13 dominerar försäljningen genom att vara den bäst säljande mobiltelefonen sex veckor i rad.
Nyheten kommer från Counterpoint Research som analyserat försäljningen av mobiltelefoner på den kinesiska marknaden. Den enda rivalen som lyckats göra ett avtryck i Apples dominans är kinesiska Vivo.
Läs mer: Apple slutar uppdatera iOS 14 – tvingar dig till iOS 15
iPhone 13 står för halva Apples mobilförsäljning
Counterpoint Research säger att iPhone 13 står för halva Apples mobilförsäljning i Kina. Här är den inofficiella statistiken från analytikerfirman:
- iPhone 13: 51 procent
- iPhone 13 Pro Max: 23 procent
- iPhone 13 Pro: 21 procent
- iPhone 13 mini: 5 procent
Notera att äldre iPhone-modeller inte är inräknade i statistiken. Counterpoint Research säger att även iPhone 12 fortsätter att sälja bra på den kinesiska marknaden.
Läs mer: Så många iPhone 13 såldes under julen 2021 (hint: många!)
Största konkurrenten är ur leken
Enligt Counterpoint har Huawei varit den största konkurrenten till Apple i Kina, men på grund av sanktionerna från USA så har tillverkningen påverkats kraftigt.
Och Apple väntas fortsätta dominera försäljningen tills konkurrenterna vuxit sig starkare både sett till varumärke och kvalitet. Det säger Tom Kang på analytikerfirman.
Med Huawei ur leken är frågan om de två andra tungviktarna Vivo och Oppo kan ta sig an Apple och stå emot den amerikanska konkurrenten. Som det ser ut idag och säkerligen under hela 2022/2023 så har de inget som kan klå iPhone-serien.
Lämna ett svar
Visa kommentarer