Instagram utvecklar en ny applikation för shopping. Det avslöjar webbsajten The Verge som menar att den populära bild- och videotjänsten tänker döpa sin app till ”IG Shopping”.
- Shopping-appen kan bli en enorm källa med data om användarna
- Oklart om IG Shopping överhuvudtaget släpps
- Liknande funktionalitet finns redan i Instagram-appen
- Visste du att hundratals Instagram-konton hackades i en stor attack?
Det är i skrivande stund oklart om IG Shopping är det slutgiltiga namnet på appen, men eftersom Instagram släppte IGTV tidigare i juli så är det ingen omöjlighet.
Målet med IG Shopping är att användarna ska kunna följa butiker, se produkter och göra köp direkt via appen. Funktionalitet som påminner en del om funktionen Instagram Shopping som släpptes tidigare i år.
Med Instagram Shopping kan du följa butiker på Instagram och köpa deras produkter via annonser och bilder direkt i appen. En funktion som just nu bara finns i åtta länder.
IG Shopping har inget lanseringsdatum
IG Shopping har inget lanseringsdatum vad vi känner till och detaljerna runt projektet är fortfarande få. The Verge skriver i sin artikel att IG Shopping lika gärna kan avbrytas innan appen är helt färdig.
Det är dock en viktig konkurrent till tunga giganter som Amazon Webstore och Shopify, och Facebook behöver bredda sig för framtiden med nya lösningar via Instagram.
Facebook har en bra grund att arbeta med kring Instagram Shopping som är en fungerande lösning. Nu återstår att se om de vågar ta det stora klivet till IG Shopping och faktiskt göra något av det.
Lämna ett svar
Visa kommentarer