iCloud Mail hade stora problem – drabbat tusentals

apple-icloud-cloud-logo

Om du använder iCloud Mail så kanske du har märkt att e-posttjänsten haft stora problem den senaste tiden. Här är allt vi vet om problemen och hur det drabbar användarna.

Det här är problemet med iCloud Mail idag

Allvarliga störningar i Apples e-posttjänst har drabbat användarna sedan tisdags kväll (1 november).

Störningarna gjorde att användarna antingen inte kunde logga in överhuvudtaget eller hade en extremt långsam upplevelse där hela tjänsten fungerade mycket sakta.

En del användare säger att de får felmeddelanden när de försöker använda iCloud Mail. Andra menar att det går att logga in, men mejl kan inte flyttas mellan mappar.

Ett av alla felmeddelanden som visas är “Cannot Get Mail: The connection to the server failed”.

Lästips: Så långt fängelsestraff kan du få om du stjäl iCloud-bilder

Apples svar på problemet med iCloud Mail

Apple har via sin officiella supportsida för alla tjänster bekräftat att det fanns ett problem som drabbade användarna.

Där står att problemen uppstod kl 23.41 på tisdagskvällen och att störningarna pågick fram till kl 09.05 på onsdagsmorgonen.

I skrivande stund är det alltså inga pågående störningar enligt Apple.

Downdetector fick tusentals rapporter om iCloud Mail

Under tiden som störningarna pågick så fick sajten Downdetector mängder av rapporter från drabbade och irriterade användare. Men inte bara det, många kommentarer på sajten använder kommentarsfältet för att lura drabbade besökare att få snabbare åtkomst till sitt konto med hjälp av ”snälla personer”.

Framför allt nämner kommentarerna användare på tjänsten Telegram och påstår att de har blivit hjälpta snabbt av specifikt nämnda konton där. Konton som potentiellt kan lura av användarna inloggningsuppgifter om man inte är försiktig.

En kommentar skriver ”Thanks to @wiliamscXXXX on telegram for restoring back my account again he’s the best” och en annan skriver ”is anyone else having issues with icloud mail i get mine to work @WiliamscXXXX on telegram”.

(vi har bytt ut de fyra sista teckning mot XXXX)

När tjänster går ner så är det viktigt att ALDRIG lämna ut känslig information, lösenordsuppgifter eller annat till personer som påstår sig kunna fixa problemet åt dig. Vänta istället på att tjänsteleverantören ska fixa det som är fel och sitt lugnt i båten tills dess.

Lästips: Mitt Instagram-konto är avstängt – vad har hänt? (löst)

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.