Högre bildfrekvenser med nästa Xbox-generation

När Microsoft släpper nästa generations Xbox-konsoler kommer det att vara med stöd för högre bildfrekvenser. Det säger Xbox-chefen Phil Spencer i en intervju med Giant Bomb.


Absolut vanligast idag är att spelkonsolerna klarar 30 bilder per sekund som bäst. Ett litet antal spelkonsoler, som Xbox One X, är kapabla att pressa upp sig till 60 bilder per sekund. Men de är få till antalet och det gäller inte alla spel.

Microsoft har länge stått emot viljan att ge stöd för högre bildfrekvenser än 60 bilder per sekund. Men de har mjuknat i frågan i takt med att allt fler bildskärmar klarar 120 hertz eller mer. Tidigare i maj fick Xbox One-serien exempelvis ett välkommet stöd för 120 hertz.

I think frame rate is an area where consoles can do more just in general. You look at the balance between CPU and GPU in today’s consoles and they are a little bit out of whack relative to what’s on the PC side so I think there is work that we can do there – Phil Spencer

Idag håller sig TV-apparaterna stadigt på 60 hertz och verkar inte vilja gå över det, men till datorer finns skärmar upp till 240 hertz idag.

Frågan är – hur snabb bildvisningsfrekvens behöver vi? I många spel räcker 60 bilder per sekund långt. En fördubbling ger en märkbar effekt, men borde vi inte istället satsa på mer detaljer och mindre mikrohack? Det finns så mycket Microsoft och Sony kan göra med extra kraft, mer än att öka bildfrekvensen.

Exakt vad Microsoft tänker för framtiden med Xbox-serien återstår att se. Det är tydligt att de inte har några planer på att sluta innovera, men hur långt tänker de sträcka sig för att skapa något nytt på marknaden? Det återstår att se.