Här är första reklamfilmen för webbläsaren Opera

Första reklamfilmen för webbläsaren Opera - i Ryssland.

Webbläsaren Opera får sin första reklamfilm för TV. Den kommer att visas exklusivt för den ryska marknaden där Opera har sina största marknadsandelar.

Reklamfilmen ska vara en hyllning till alla reaktioner användarna får när de använder internet. Och den visas i samband med lanseringen av Opera 46, den senaste och snabbaste versionen av webbläsaren hittills.

Opera 46 har fått flera grafiska förändringar som gör webbläsaren enklare och mer intuitiv att använda. Det introduceras även en mängd stabilitets- och prestandafixar, nya bakgrundsbilder och stöd för animerade PNG-bilder.

Animerade PNG-bilder liknar de mer traditionella GIF-bilderna men med högre bildkvalitet i 24-bitars färgdjup och 8-bitars transparens. APNG-formatet har inte fullt stöd på alla plattformar, men alla stora aktörer arbetar för att bygga in stödet i sina webbläsare och operativsystem.

Stabilitets- och prestandafixarna ska enligt Opera göra att webbläsaren kraschar i snitt 35 procent mindre per användare. Tack vare grunden i Chromium 59 drar Opera 46 dessutom mindre ström vid användning vilket ökar batteritiden med bärbara datorer.

Opera 46 installeras automatiskt om du redan har webbläsaren på din dator. Om inte kan du läsa mer och ladda ner Opera via den officiella webbsajten.

Prenumerera på våra nyheter här