Gratis reparationer till den som är snäll mot Apples anställda

"Surprice and delight"

apple macbook logo unsplash sickhews

Oavsett hur arg eller irriterad man är så hjälper det inte att skälla på butikspersonal. Speciellt inte om du går in i en Apple-butik och börjar gorma åt de som arbetar där.

Enligt TikTok-användaren @Tanicornerstone som ska ha arbetat som ska ha arbetat i en Apple-butik så finns en hemlig policy som säger att kunder som är snälla mot butiksanställda kan få extra fördelar.

Lästips: Apple släpper ny iPad Pro i april – snabbare prestanda & mini-LED

Bland annat gratis reparationer och annan hjälp som löser deras problem smidigare än för de som skäller och håller på.

Tanicornerstone skriver att policyn heter ”Surprice and delight”, och att det är ett sätt för Apple att ge kunden en oväntat positiv upplevelse. Exempelvis kan en vattenskadad iPhone bli utbytt kostnadsfritt till kundens glädje.

Anställda ska bara kunna hjälpa kunden på det här sättet ett begränsat antal gånger. Och det är debatterat huruvida policyn faktiskt får användas idag eller inte inom Apple.

Notera också att Apple inte har bekräftat (och sannolikt aldrig kommer att göra det heller) eller ens kommenterat den här uppgiften. Det kan vara en lokal policy, nationell sådant, eller så är det bara något som kallas policy men egentligen inte är det.

Oavsett så sätter Tanicornerstone fingret på en mycket viktig sak – att det inte hjälper att skälla på butiksarbetaren. För det är inte deras fel att din pryl har gått sönder och de är dessvärre bara i skottlinjen för din irritation. Så ta det lugnt, var vänlig och se vad som går att lösa.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.