Grafikproblem med Dead Space Remake och VRS aktiverad

Dead Space Remake

Dead Space Remake har problem med grafiken. Framför allt om du planerar att spela på en Playstation 5 med VRS aktiverat (Varial Rate Shading) så kan du stöta på problem i vissa situationer.

Spelstudion Motive Studios är medvetna om problemen som drabbat användarna och de arbetar på en lösning.

Problemet visar sig i form av detaljförluster i mörka partier på skärmen. Faktum är att de mörkare delarna nästan inte har några detaljer överhuvudtaget för en del. Och det är så klart en utmaning med tanke på vilket spel vi pratar om.

Lästips: Nvidia släpper drivrutiner för Dead Space & Forespoken (528.24 WHQL)

Detaljerna går förlorade i mörka partier eftersom grafiken skalas ner på grund av en felaktig användnign av VRS-tekniken. Den upplysta förgrunden är fortfarande skarp och detaljrik, men bakgrundsdetaljerna som omgärdas av mörker skalas ner på en extrem nivå.

Enda sättet att lösa problemet innan en officiell patch är släppt är att stänga av VRS helt.

Det gäller inte bara Playstation 5 som är värst drabbad, utan även PC och Xbox Series X/S i vissa fall. Tacksamt nog så är det här ett temporärt problem som är på väg att lösas; är du drabbad kan du alltså sitta lugnt i båten då en officiell uppdatering är på väg.

Via Eurogamer

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.