Google vill köpa Fitbit. Enligt uppgift har storföretaget lagt ett bud på den populära tillverkaren av aktivitetsarmband. Frågan är nu vad svaret blir från Fitbit.
- Oklart hur mycket pengar som Fitbit har erbjudits
- Google och Fitbit väljer att inte kommentera
- Kan använda Fitbit-teknologi i kommande Pixel-smartwatch
- Lästips: Google köper teknik för smarta klockor från Fossil
Varför vill Google köpa Fitbit?
Google tillverkar sina egna mobiltelefoner och har rönt vissa framgångar med Pixel-serien. Till skillnad från konkurrenterna Apple och Samsung så har Google hittills valt att inte erbjuda några så kallade wearables.
Apple har smartklockor och Samsung har såväl smartklockor som träningsarmband att erbjuda. Om Google vill hålla sig jämsides sina konkurrenter så behöver företaget erbjuda kompletterande tillbehör – och Fitbit kan vara lösningen.
Google köpte Fossil Group-teknologi för 40 miljoner dollar
Det har länge ryktats att Google ska släppa en Pixel-klocka med WearOS, inte minst efter köpet av smartwatch-teknologi från tillverkaren Fossil Group.
Ett köp som indikerar att Google tänker satsa i kategorin, dock utan att avslöja minsta lilla om vad som är på gång. Och hittills har vi inte sett någon Pixel-klocka med WearOS. Inte ens ett litet aktivitetsarmband.
Om Fitbit tackar jag till budet kan vi potentiellt se hur tillgångarna slukas av Google och assimileras med resten av företaget.
Antingen kan Fitbit-teknologin implementeras i en Google Pixel-klocka, alternativt kommer Fitbit att utveckla Google-märkta produkter vars hårdvara blir tätt knutna till Android och mobiltelefonerna i Pixel-serien.
Google och Fitbit har inte kommenterat
Varken Google eller Fitbit har valt att kommentera uppgifterna om ett eventuellt köp.
Fitbits aktievärde ökade med 27 procent efter nyheten och gav företaget ett värde på 1,4 miljarder dollar. Alphabet – som är moderbolaget till Google – ökade med två procent och en aktie kostar nu extrema 1 294,40 dollar.
Fitbit är hårt ansatt av tunga, kinesiska tillverkare som Huawei och Xiaomi. Giganter med stort kassaflöde och möjlighet att släppa högkvalitativa produkter till låga priser.
I takt med att smartklockor blir mer populära och anpassade för träningsaktiviteter så minskar behovet av aktivitetsarmband. Och det har börjat tära hårt på Fitbit som under juli månad varnade för en sämre än väntat försäljning.
En försäljning som bland annat drogs ner av smartklockan Versa Lite som inte sålt enligt förväntningarna.
Lämna ett svar
Visa kommentarer