Google Tasks är här för att stanna

Erkänns som kärntjänst den 28 juni

Google har meddelat att tjänsten Tasks får samma status som Docs, Sheets, Drive och Gmail – den blir nämligen en så kallar kärntjänst för alla G Suite-användare.

  • Erkänns av Google som en ”core service” i G Suite
  • Du kan få stöd och hjälp av Google som G Suite-användare
  • Dra meddelanden i Gmail direkt till Tasks
  • Finns som app till Android och iOS

För dig som användare betyder det inte mer än att Google Tasks får lika mycket uppmärksamhet som sina äldre bröder. På ytan ändras inget eftersom Tasks fortsätter att fungera precis som vanligt. Men hos Google ökar chanserna att tjänsten får tid hos utvecklarna, vilket på sikt driver Tasks framåt.

Det gör också att du som G Suits-användare kan prata med Google för att få stöd och hjälp i användandet av Tasks. Något som tidigare inte varit möjligt.

Google Tasks släpptes som applikation för Android och iOS tidigare i år. Appen är en avskalad, funktionsfattig att-göra-lista som synkroniserar med ditt befintliga Google-konto.

När Google uppdaterade Gmail med en ordentligt designförändring fick även Tasks en dos av UX-kärlek, något som även reflekteras i appen. Med den täta integrationen med Calendar kan du dra e-postmeddelanden direkt från Gmail till Tasks och lägga till dem i din kalender som uppgifter att utföra.

Den 28 juni aktiveras Google Tasks som en kärntjänst. På det datumet blir Tasks tillgänglig för alla G Suits-användare som standard utan att administratörerna behöver göra något.

Bredvid alternativ som Todoist och Wunderlist så bleknar Google Tasks något i användarvärda. Är du en inbiten Google-fantast och gillar minimal design, då är Trasks för dig. Vill du ha kontroll och bra styrning på dina att-göra-listor – då bör du välja en annan lösning.