Google och Apple vill in i bilbranschen med underhållningscenter

apple-ios-in-the-car-2014

Tungviktare skapar underhållningcenter för bilar

Google eller Apple – vilket företag skulle du helst vilja se i din bil som underhållningssystem? De båda giganterna slåss outtröttligt på marknaderna för smartphones, surfplattor, datorer och Gudarna ska veta hur många andra områden. Bilar är något nytt för båda, även om det finns såväl IOS som Android i flertalet bilmodeller idag. Någon större marknad har det inte blivit än, men räkna med att flera tunga aktörer sneglar ordentligt på bilmarknaden.

Redan idag arbetar Google och Audi med att ta Android till biltillverkarens olika modeller. Resultatet ska visas på CES 2014 och förhoppningsvis får vi se något riktigt högkvalitativt med smarta funktioner. Apple har ett ”iOS in the car”-projekt som ska ta den populära plattformen till fyra hjul. Dock finns ett tungt krav och det är att föraren måste ansluta en Iphone eller Ipad för att det ska fungera. Google däremot  vill ha ett helt komplett system i bilen.

Det är inte svårt att förstå hur viktigt det är för Google och Apple att komma in på bilmarknaden. Enligt en rapport säljs närmare 80 miljoner bilar varje år och man kan tänka sig vilka vinsterna blir om en tillverkare får lägga in sitt underhållningssystem i alla (nej, den dominansen lär aldrig hända). Bara att komma åt en miljon bilar skulle vara stort. Den som har Android eller IOS i bilen lär också köpa en smartphone som använder samma plattform.

Vidare är det bara en tidsfråga innan smarta bilar blir mer intressanta för kretstillverkare som Intel, Nvidia, Samsung, MediaTek och Qualcomm. När Google och Apple tar fram sina system behövs snabba kretsar som driver det hela, för vem vill ha fördröjningar när man kör bil? Allt från hårdvara till gränssnitt måste fungera klockrent och sömlöst för att inte riskera olyckor när användare tittar en sekund för länge på bilens skärm. Projicera på vindrutan kanske?

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.