Google Keen – ett sämre alternativ till Pinterest

google keen illustration

Google Keen är en experimentell konkurrent till Pinterest. En tjänst som hjälper dig att kurera innehåll om ämnen du är intresserad. Google Keen finns till Android och i webbläsaren just nu.

Tjänsten är utvecklad av en speciell avdelning inom Google som heter Area 120. En avdelning som enbart arbetar med experimentella funktioner och lösningar – fungerande koncept som kanske eller kanske inte blir faktiska produkter i framtiden. Google Keen är ett sådant koncept och Google Tangi är ett annat som släppts under 2020.

Så här säger CJ Adams, medgrundare till Google Keen:

”You make a “keen,” which can be about any topic, whether it’s baking delicious bread at home, getting into birding or researching typography. Keen lets you curate the content you love, share your collection with others and find new content based on what you have saved.”

Den underliggande drivfaktorn bakom Keen är Googles egna sökmotor och maskininlärning. För att använda Keen måste du logga in med ett Google-konto.

Dessa användas för att hitta och rekommendera innehåll till användarna. Ju mer du använder Google Keen, desto smartare blir tjänsten och du får bättre förslag. En nämnvärd detalj om Keen är att mobilappen bara är en så kallad ”wrapper” för webbläsarinnehåll. Det är alltså inte en riktig app – åtminstone inte för stunden.

Eftersom det är en första testversion av Area 120 så är Keen inte ens nära att dömas som färdig. Något alla kommentarer i omdömena på Play Store verkar ha missat. I princip alla kommentarer är negativa, men ingen verkar förstå att det här är ett experiment och inget annat.

Du kan läsa mer om Google Keen här och ladda ner Android-appen från Play Store. Eller, som vi rekommenderar, så provar du tjänsten direkt i webbläsaren bara.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.