Google fokuserar på podcasts – stora nyheter på gång för 2018

Google Podcasts kommer att få stora förbättringar under 2018. Det meddelar Zack Reneau-Wedeen som är ansvarig för Google Podcasts under en intervju med Steve Pratt på Pacific Content.

  • Tätare integration med sökmotorn och Google Assistant
  • Transkribering av podcast-avsnitt gör det enkelt att översätta till fler språk
  • Öppnar för att använda metadata så att podcasts blir mer synliga på Google
  • Många väljer tredjepartsappar istället för Googles alternativ

Trots att Android har merparten av mobilanvändarna så lyssnar flest på podcasts med enheter från Apple. Detta är något som Google vill ändra på, och redan under 2018 kan vi få de första stora försöken att locka fler podcast-lyssnare till Android.

För att lyckas tänker Google fokusera stort på tre områden: Android, Sök och Assistant.

Redan idag kan du söka och lyssna på podcast-avsnitt direkt via sökfunktionen och Assistant i Android. Resultaten visas ofta överst i sökresultatet för att ge användarna en chans att snabbt hitta dem. Men det är ändå en jämförelsevis krånglig process som avskräcker många. Istället väljer användarna att ladda ner tredjepartsappar som Pocket Casts.

För att göra det ännu smidigare ska de som skapar podcasts få möjligheten att använda metadata för öka synligheten för enskilda avsnitt i sökresultatet. Det ska bli ett enklare och smartare sätt att hitta de avsnitt användarna vill ha – frågan är bara om sökresultatet är där användarna faktiskt vill hitta podcasts?

Podcasters skapar så mycket användbart innehåll. Vi kan hjälpa till att göra detta mer tillgängligt genom att hjälpa människor hitta det när de behöver och när de vill ha det, och integrera det sömlöst i ditt liv.

Bildkälla: Pacific Content

Nästa steg är att transkribera så många podcasts och avsnitt som möjligt till text.

Det gör att användarna kan söka på både podcasts, avsnitt och specifikt innehåll. I takt med att ett avsnitt spelas upp kan den som lyssnar hoppa framåt i texten för att se vad som dyker upp härnäst. Det blir också lättare att söka efter avsnitt som handlar om mycket specifika ämnen.

Kanske mer viktigt är att transkribering gör det möjligt att översätta innehållet i podcasts, och därmed blir de mer tillgängliga.

Många av de funktioner som Google redan har implementerat för att lyfta fram podcasts finns tillgängliga på flera marknader utanför Sverige. I våra nordiska länder återstår det dock att se när de blir tillgängliga. Med lite tur kommer Google I/O i maj att bjuda på mer information om det.

Det kanske mest intressanta är hur Google tänker använda Assistant.

Du kan redan idag använda Google Assistant för att hitta och styra uppspelning av podcasts. Det går även att synkronisera uppspelningen mellan olika enheter med rösten, så det är inga problem att börja på mobiltelefonen och fortsätta med en Home-högtalare i hemmet.

Källa Pacific Content