Google experimenterar stort med VR — för att få annonser på plats

Om du trodde att virtual reality skulle kunna vara en fristad för att slippa annonser så är det dags att tänka på. Visserligen är det knepigare att skapa annonser som visas på ett snyggt sätt med VR-headset — men det är just vad Google experimenterar med just nu.

Ett team på Google utvecklar ett helt nytt annonsformat som ska kännas ”hemma” i VR och kunna visas utan att vara påträngande. Något som säkert är lättare sagt än gjort med tanke på att VR är tänkt att visas precis framför ögonen på användaren.

I en demonstration av teamets konceptarbete visas en liten kub på skärmen vilken vecklas ut till an annons i ett större format. Den har en liten knapp med texten ”Close Ad” vilken vecklar ihop annonsen till en liten kub igen. Snabbt och enkelt, utan vara ta över hela skärmen för a betraktaren. Ett bra första steg mot något praktiskt tycker vi.

google-vr-ad-experience-area120
Bild från Google.

Just nu testas konceptannonserna med Googles egna Cardboard och Daydream VR. Annonserna kommer även att visas med Samsung Gear VR och apputvecklare kan idag få tidig åtkomst till annonsprogrammet för att prova själva.

Många apputvecklare lever helt på intäkter från annonsvisning i deras applikationer. När Google har fått fram ett annonsformat behöver utvecklarna inte själva komma på en praktiskt lösning utan kan nytta detta fullt ut från Google, precis som på webbsajter. Om Apple har något liknande på gång för iOS återstår att se.

Googles annonsprogram för VR är fortfarande i sin linda och det återstår så klart att se hur visningen utvecklas i framtiden. Att företaget vill vara med från början om VR blir en större hit i framtiden (mer än den begränsade användningen idag) förstår vi, men det hade varit mer spännande att se vad som kan köras AR istället (Augmented Reality).

Läs mer om nyheten på Googles officiella utvecklarblogg.